Наукова та навчально-методична лабораторія диференціальної психофізіології та адаптивної корекції

Наукова та навчально-методична лабораторія диференціальної психофізіології та адаптивної корекції

Наукова та навчально-методична лабораторія «Диференціальної психофізіології та адаптивної корекції» (науковий керівник д. мед. н. професор, академік АН ВО України Т. В. Дегтяренко) була створена в 2007 році на базі кадрового складу кафедри спеціальної педагогіки і психології, а з 2015 року продовжує науково-методичну діяльність на кафедрі біології і основ здоров’я.

До складу вищезазначеної лабораторії поряд з керівником входять співробітники університету к. пед. н. доц. Л. М. Коргун, к. псих. н. доц. Л. О. Акопова-Прокоф’єва, к. пед. н. доц. В. Г. Ковиліна, к. пед. н. доц. О. В. Літовченко к. с.-г. н. ст. викл. В. Ф. Коджебаш, а також аспіранти О. О. Зіборова, Н. В. Павлова, О. О. Костюк, М. Г. Буряк, Р. С. Яготін.

Від початку створення лабораторії її співробітниками опубліковано понад 250 статей у фахових виданнях з актуальних проблем психофізіології, спеціальної психології та корекційної педагогіки. Підготовлено 19 методичних матеріалів до навчальних курсів з циклу дисциплін, що викладаються. Видано підручник з грифом МОН України для студентів вищих навчальних закладів: Дегтяренко Т. В., Ковиліна В. Г. «Психофізіологія раннього онтогенезу», а також 2 навчальних посібника доцентом Л. М. Коргун «Дети с отклонениями в развитии. Психологические особенности. Психолого-педагогическая диагностика» та «Основи корекціїної педагогіки» для студентов психолого-педагогического профилю. У напряму розробки нових методів діагностики психофізіологічного стану дітей, зокрема індивідуалізованої оцінки перцептивно-когнітивних та психомоторних функцій дитини співробітниками лабораторії отримано 36 Патентів України. Пріоритетними є довідки на 2 авторських психодіагностичних твора (2014 рік).

Завершене видання двох навчальних посібників для студентів психолого-педагогічного профілю у співавторстві: «Діагностика та корекція  психомоторних порушень  у розумово відсталих дітей» (2015) і «Основи генетичної психофізіології» (2016), навчально-методичного посібника «Корекція заїкуватості у дітей дошкільного віку»(2016). Здійснене видання пiдручника «Антропогенетика для психологов» для студентів психолого-педагогічного профілю (2016, 268 с.). В дійсний час розпочата підготовка до друку трьох навчальних підручників для студентів ВНЗ, а саме: «Психофізіологія індивідуальності», «Патологія нейроонтогенезу» і «Психогенетика онто- та дизонтогенезу».

Співробітники лабораторії постійно беруть активну участь у роботі науково-практичних конференцій міжнародного та вітчизняного рівня, за останні два роки зроблено понад 90 доповідей з пріоритетних напрямів диференціальної психофізіології, спеціальної психології та корекційної педагогіки.
Дегтяренко Т.В. входить до складу редакцiйної колегії фахового для медичних наук видання – міжнародного медико-філософського журналу «Інтегративна антропологія» (від початку його заснування Одеським національним медичним університетом у 2003 р. і до теперішнього часу).

Професор Т. В. Дегтяренко є членом Спеціалізованої вченої ради з захисту докторських та кандидатських дисертацiй при Одеському національному медичному університеті та залучена до складу Експертної ради з попереднього розгляду дисертаційних робіт у вищезазначеній Раді за спеціальністю «патологiчна фізіологiя». Від початку створення в 2007 р. Спеціалізованої вченої ради при ПНПУ імені К. Д. Ушинського є членом цієї Ради і в дійсний час залучена до експертної роботи за спеціальністю «історія психології та загальна психологія». На базі лабораторії проводиться активна діяльність щодо підготовки наукових кадрів та залучення студентів до науково-дослідної роботи; за останні роки захищено сім кандидатських дисертацій за фахом «патологічна фізіологія», «спеціальна психологія» та «вікова та педагогічна психологія», а також одна дисертаційна робота на здобуття наукового ступеню доктора медичних наук за спеціальністю «патологічна фізіологія». В дійсний час здійснюється підготовка до офіційного захисту дисертаційних робіт п’яти аспірантів лабораторії на здобуття вченого ступеня кандидата наук за фахом корекційна педагогіка, вікова і педагогічна психологія та патологічна фізіологія.

 

Основними напрямами науково-дослідної роботи є наступні:

  1. Створення конкурентоспроможних методик об'єктивної оцінки психофізіологічного стану дітей і підлітків, які дозволяють здійснювати індивідуалізовану інтегральну оцінку їхніх психологічних особливостей, виявляти та прогнозувати індивідуальні траєкторії психофізіологічного розвитку дитини.
  2. Виявлення астенічних, неврозоподібних станів на доклінічних стадіях їх розвитку, своєчасна діагностика ознак психопатологічних розладів, що має особливе значення у зв'язку з використанням комп'ютерних технологій і підвищенням стресового навантаження у дітей (ризик розвитку зорового комп'ютерного синдрому).
  3. Рання діагностика у дітей і підлітків генетично-детермінованих синдромів (аутизму, гіперактивності й дефіциту уваги), а також агресивності.
  4. Своєчасна діагностика наслідків нейротропного токсичного впливу на нейроструктури ЦНС (наркоманічні синдроми, алкогольна інтоксикація та ін.).
  5. Диференціальна діагностика функціонального стану окремих сенсорних систем мозку (зорової, слухової, вестибулярної) для своєчасного виявлення дефіцитарності сприйняття та розробка адекватних, патогенетично орієнтованих методів адаптивної корекції у дітей з ураженнями аналізаторних систем мозку.
  6. Інтегральна оцінка стану психомоторної функції людини за параметрами зорової аферентації для виявлення індивідуальних особливостей щодо сприйняття інформаційних сигналів різної модальності (світло, звук, музикальні мелодії, тактильні стимули, мовленнєві сигнали тощо).
  7. Своєчасна діагностика зниження уваги та працездатності (водії далеких рейсів, оператори ЕОМ, диспетчери аеропортів та низка професій, які потребують швидкої ідентифікації об'єктів спостереження з моментальним реагуванням та прийняттям оптимального рішення в крос-ситуаціях).
  8. Участь у створенні систем ідентифікації особистості (патерни лупилографїї винятково індивідуалізовані, як ЕКГ-спокою, почерку, міміка, жести, малюнок візерунка пальців, малюнок райдужної оболонки ока).
  9. Розробка психофізіологічних методик для об'єктивного виявлення емоційної: лабільності та стресорного напруження, які придатні для скринінгових обстежень окремих категорій населення.
  10. Діагностичне обстеження жінок з ускладненою вагітністю для профілактики пренатального стресу у дитини, ознаки якого негативно позначаються на психофізіологічному розвитку дітей.



Останнє оновлення: Вівторок, 16 травня 2017, 18:17

    

  fnsnf visegrad fundУрядовий контактний центр                                                                  eua konfucius    
  tempus pedpresa mon.gov observatory