19-20 жовтня 2022 року відбувся VІІІ Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки та психології «Освіта осіб з особливими потребами: виклики воєнного часу», організований Інститутом спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України за підтримки Національної академії педагогічних наук України та Міністерства освіти і науки України, за участі освітнього омбудсмена України, громадських організацій та міжнародних партнерів Польщі, Канади, Італії, США.
У роботі Конгресу взяли участь Шкарлет Сергій Миколайович – Міністр освіти і науки України, Кремень Василь Григорович – Президент Національної академії педагогічних наук України, доктор філософських наук, професор, дійсний член Національної академії наук і Національної академії педагогічних наук України, Єресько Олег Вікторович – генеральний директор директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти МОН України, Горбачов Сергій Іванович – освітній омбудсмен України, Dr. Tim Lorman – ректор Університету Конкордія в м. Едмонтоні (Канада), Barbara Marcinkowska – професор, доктор хаб. Академії спеціальної педагогіки ім. Марії Гжегожевської у Варшаві (Польща), Dorota Jankowska – директор студії АРS Академії спеціальної педагогіки ім. Марії Гжегожевської у Варшаві (Польща), P. Damiani, C. Bertolini, A. Gariboldi – доценти M-PED 03 (professoressa associata M-PED 03) Департаменту освіти та гуманітарних наук, Університет Модени та Реджо Емілії (Італія), Dr. Teresa Cianciolo – доктор наук у галузі нейропсихології, керівник клінічної програми «AgapeMinistries», фахівчиня з поведінки (США), Чепчина Ірина Іванівна – голова Всеукраїнської громадської організації УТОГ.
На Конгресі значну увагу було приділено не лише програмно-методичному забезпеченню процесу навчання і корекційно-розвивальному супроводу осіб з особливими освітніми потребами в умовах воєнного часу, але й психологічній складовій, зокрема, системі надання психологічної допомоги родинам дітей з особливими потребами в умовах кризових ситуацій. Увага акцентувалася на необхідності дотримання в умовах будь-яких кризових ситуацій принципу найкращих інтересів дітей з особливими потребами та застосування комплексного підходу з метою забезпечення їхнього права на виховання в сім’ї, права на охорону здоров’я, доступ до якісних освітніх і соціальних послуг, а також розроблення і навчально-методичного забезпечення альтернативних форм навчання, виховання і реабілітації та ін.
На пленарному засіданні з доповіддю: «Психологічний супровід дітей з особливими освітніми потребами» виступила в.о. декана медичного факультету, доктор психологічних наук, професор Ганна Борисівна Соколова.