07 червня 2023 року відбулася зустріч онлайн у форматі тренінгу "Медійна та інформаційна грамотність як підґрунтя формування критичного мислення особистості" для здобувачів освіти факультету дошкільної педагогіки та психології та всіх бажаючих.Спікером заходу виступили:
ІРИНА Непомняща, доцент кафедри теорії та методики дошкільної освіти;
МАРІЯ Савченкова, викладач-стажист кафедри дошкільної педагогіки
Лекція була проведена з метою підвищення рівня медійної та інформаційної грамотності учасників та формування їх критичного мислення в контексті сучасного інформаційного суспільства.
У ході лекції були розглянуті ключові аспекти, такі як: значення медійної та інформаційної грамотності у сучасному світі; визначення понять «медійна грамотність», «інформаційна грамотність», «критичне мислення»; розкрито зв'язок критичного мислення з медійною та інформаційною грамотністю; пояснено важливість розвитку критичного мислення для ефективного використання медіаресурсів та оцінки інформації.
Звернено увагу на роль освіти та навчальних програм у формуванні навичок критичного мислення, а також розглянуто особливості розвитку критичного мислення у дошкільників.
Важливим аспектом було активне залучення учасників до практичних вправ та завдань, що сприяло закріпленню отриманої інформації та розвитку їхніх навичок у критичному мисленні. Зокрема, вправи «Медійний фільтр» та «Правда чи брехня» стали цікавим та ефективним способом перевірити здатність учасників розрізняти правдиву інформацію в медійних джерелах. Студенти були активно залучені до процесу навчання, проявляли інтерес та задавали питання, що свідчить про їхнє глибоке розуміння теми та бажання отримати максимум корисної інформації.
З метою подальшого покращення медійної та інформаційної грамотності учасників та формування критичного мислення, рекомендується:
• Продовжити організацію семінарів та лекцій на подібні теми, пропонуючи нові практичні вправи та завдання.
• Залучати використання інтерактивних технологій та онлайн-ресурсів для більш ефективного навчання та самостійного вивчення матеріалу.
• Запропонувати учасникам додаткові ресурси та матеріали для подальшого самостійного вивчення та практики.
Лекція «Медійна та інформаційна грамотність як підґрунтя формування критичного мислення особистості» пройшла на високому науково-методичному рівні, викладачі отримали позитивний фідбек від здобувачів освіти, які високо оцінили доступність, якість матеріалу та структурованість лекції. Вони висловили свою вдячність за важливі навички, які здобули, і за цінні практичні завдання, що допомогли їм розширити свої знання та вміння у сфері медійної та інформаційної грамотності.
Цей успішний досвід проведення лекції підтверджує нашу здатність забезпечити якісну освіту та сприяти формуванню критичного мислення учасників. Ми продовжуватимемо працювати над розширенням програми навчання та організацією подібних заходів з метою надання цінного та актуального матеріалу для наших студентів. На лекції було розглянуто поняття медіа, медіаграмотності та медіагігієни, Вплив медіа на особистість, наслідки переінформування, та способи захисту від неправдивої чи надлишкової інформації. Наведено ознаки фейковості новин та прийоми аудиту інфополя. Перелічені інші загрози інтернет-простору: фішинг, фейк-ньюз, онлайн ігри та ін.
Доєдналися та брали активну участь 60 зареєстрованих учасники, серед яких здобувачі освіти факультету дошкільної педагогіки та психології.
Захід виконується в межах проєкту (Інформаційна безпека: медіаграмотність в умовах воєнного часу) за підтримки проєкту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Медійна програма в Україні», що реалізується міжнародною організацією Internews. Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації.
Програма підвищення кваліфікації "Інфомедійна грамотність в умовах воєнного часу: виклики та протистояння" для науково-педагогічних працівників, аспірантів та всіх бажаючих організовується Державним закладом «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського» на базі Південноукраїнського центру професійного розвитку керівників та фахівців соціономічної сфери у межах проєкту "Інформаційна безпека: медіаграмотність в умовах воєнного часу" за підтримки Міжнародного благодійного фонду «Академія української преси».