Формування навичок Soft skills методом «Аналіз проективних методик в клінічній психології».
У квітні 2023 року в ході викладання навчальної дисципліни «Проєктивні методики в клінічній психології», проф. Савенкова І.І. організувала та провела на кураторських годинах круглий стіл: «Я розумію внутрішній світ людини шляхом проективного аналізу» зі здобувачами другого ( магістерського ) рівня вищої освіти 1 року навчання спеціалізації «Клінічна та реабілітаційна психологія».
Мета: розвиток емпатійних та комунікативних здібностей та оцінка емоційного стану за допомогою методу «Проєктивні методики в клінічній психології».
Проведена робота:
1. Лекція на тему: «Аналіз емоційного стану та комунікативних здібностей за допомогою проєктивних малюнкових методик».
На лекції розкрито питання:
а) аналіз емоційного стану за допомогою проективного методу в психології;
б) оцінка комунікативних здібностей шляхом аналізу малюнкових методик;
в) особливості роботи клінічного психолога із персоналом медичної установи та пацієнтами;
г) використання арт-терапії у психологічному супроводі осіб із проблема соціальних навичок.
2. Практичне заняття: «Аналіз емоційного стану та його порушення методом проективних малюнкових методик».
Мета: розуміння психологічного стану людини на прикладі аналізу проективних методик.
3. Самостійна робота. Відпрацювати тестову методику: «Проєктивні малюнкові методики та їх інтерпретація за О.Л.Венгером».
Визначити свій емоційний стан та сформованість соціальних навичок за допомогою психологічного інструментарію, зробити аналіз.
4. Засідання круглого столу: «Я прогнозую психічний стан людини».
Аналіз ситуацій дотичних до:
- персоналу медичної установи;
- хворої людини.
Здобувачі, використовуючи теоретичні знання та сформовані окремі практичні навички, «озвучували» певну ситуацію, відповідну медичній соціальній практиці, що може виникнути та давали її психологічний аналіз (за допомогою проективної методики).
5. Рольова гра:
Потім було запропоновано розподілитися на пари та провести аналіз, діалог в ситуації із зміною соціальних, рольових позицій.
Аналізувався фільм: «Пролітаючи над гніздом зозулі» з позиції 2-3 головних героїв (психічно хворих людей), 2-3 працівників медичної психіатричної установи (здобувачі мінялися в парах, які вони створювали самостійно, рольовими позиціями), робили висновки.
Метод аналізу психічного стану, в рамках конкретної соціальної практики – психіатричної, дозволив сформувати навички soft skill, які є необхідними, корисними для клінічного психолога, враховуючи її специфіку: емпатійність, комунікативність, гнучкість, розвинути уміння ефективно діяти в екстремальній ситуації, вести діалог, попереджати конфліктні ситуації, бачити ситуацію, проблему з позиції кожного її учасника, аналізувати не окремі фрагменти ситуації, а ситуацію в цілому, робити цілісний прогноз розвитку особистості, яка знаходиться в цій ситуації та робити прогноз самої цілісної ситуації.
Особлива увага приділялась дотриманню етичних принципів у професійній діяльності клінічного психолога, загальнолюдських цінностей та перконання: «Не нашкодь хворому, а допоможи».