Кафедра всесвітньої історії та методики її навчання

Загальні відомості
Науково-педагогічний склад
Навчальна робота
Методична робота
Наукова робота
Організаційна робота
Новини

Контакти


Загальні відомості

У 1990 р. за ініціативою зав. кафедри політичної історії і філософії доц. В’ячеслава Івановича Шамко була організована історико-філологічна група на базі факультету початкового навчання. Перший набір студентів на подвійну спеціальність «Українська мова і література та історія» на денну форму навчання було здійснено у 1991 р. Навчальний процес забезпечували фахові кафедра української мови та літератури (зав. – к. філол. н., доц. Володимир Іванович Сподарець) та кафедра політичної історії та філософії (зав. – к. іст. н, доц. В’ячеслав Іванович Шамко), на базі якої у вересні 1992 р. були утворені кафедра всесвітньої історії та кафедра історії України (зав. – к. іст. н. проф. Володимир Михайлович Чумак). В’ячеслав Іванович Шамко керував кафедрою всесвітньої історії з моменту її заснування до квітня 2002 р. коли він склав обов’язки завідувача кафедри в зв’язку з переходом на роботу до Одеського національного університету імені І. І. Мечникова. В. І. Шамко помер 22 травня 2003 р. Він підготував 19 кандидатів історичних і політичних наук, був автором понад 130 наукових та навчально-методичних праць, серед яких – 7 монографій.
З 2002 р. до 2023 р. завідувала кафедрою всесвітньої історії та методології науки доцент, а з 2015 р. – професор, доктор філософських наук Юлія Андріївна Добролюбська.
З 9 серпня 2024 р. кафедра поновила свою роботу як кафедра всесвітньої історії та методики її навчання.

Науково-педагогічний склад

kovalskiy
Станіслав Валентинович Ковальський
pdf
кандидат історичних наук, доцент,
завідувач кафедри всесвітньої історії та методики її навчання


Юлія Андріївна Добролюбська
pdf
доктор філософських наук, професор кафедри всесвітньої історії та методики її навчання

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3564-854X

ResearcherID: G-4728-2019

Віра Вікторівна Окорокова
pdf
доктор філософських наук,
професор кафедри всесвітньої історії та методики її навчання

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0661-4313


Лариса Григорівна Яновська
pdf
кандидат педагогічних наук,
доцент кафедри всесвітньої історії та методики її навчання

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3275-0730

barvinska
Поліна Іванівна Барвінська
pdf
доктор історичних наук,
професор кафедри всесвітньої історії та методики її навчання
bruiako
Ігор Вікторович Бруяко
pdf
доктор історичних наук,
доцент кафедри всесвітньої історії та методики її навчання

 Навчальна робота

Робочі програми

Кваліфікаційні роботи

Перелік навчальних дисциплін кафедри


 Методична робота

Співробітниками кафедри розроблені та впроваджені в освітній процес навчальні робочі програми за всіма дисциплінами, які викладаються по кафедрі. Освітні компоненти ОПП першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти спеціальності 014 Середня освіта (Історія) регулярно забезпечуються викладачами кафедри методичною та навчальною літературою:

2. Окорокова В.В. Методичні рекомендації до самостійної роботи здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 014 Середня освіта (Історія) з навчальної дисципліни «Актуальні проблеми джерелознавства та історіографії зарубіжних країн». Одеса: Ун-т Ушинського, 2025. 47 с.

3. Добролюбська Ю.А. Методичні рекомендації до дисципліни «Історія країн Азії та Африки у середні віки» ч. 1 для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 014 Середня освіта (Історія). Одеса : Ун-т Ушинського, 2025. 40 с.

4. Добролюбська Ю.А. Методичні рекомендації до дисципліни «Нова історія країн Азії, Африки та Латинської Америки» ч. 1 для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 014 Середня освіта (Історія). Одеса : Ун-т Ушинського, 2025. 45 с.

5. Окорокова В.В.  Новітня історія країн Азії, Африки та Латинської Америки (з 1945 року).  Навчальний посібник (для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 014 Середня освіта «Історія»). Одеса: Ун-т Ушинського, 2022. 238 с.

6. Окорокова В. В. Західноєвропейська утопія епохи Просвітництва. Навчальний посібник (для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 014 Середня освіта «Історія»). Одеса: Ун-т Ушинського, 2022. 228 с.

7. Добролюбська Ю.А., Сарапіна Є.О. Нарис історії Гонконгу 1841-1997 рр. Навчальний посібник до курсу «Нова історія країн Азії, Африки та Латинської Америки».  Одеса :  Ун-т Ушинського, 2022. 124 с.

8. Історія середньовічного Сходу. Ч. 2. Арабо-мусульманський світ. Художньо-історична хрестоматія / укладач Ю.А. Добролюбська. Одеса : Університет Ушинського, 2021. 331 с.

9. Історія середньовічного Сходу. Ч. 1. Китай та Японія. Художньо-історична хрестоматія / уклад. Ю.А. Добролюбська. Одеса : Університет Ушинського, 2020. 378 с.

10. Методика викладання історії та історичних дисциплін. Словник – довідник : навч. посіб. / уклад. Л. Г. Яновська. Одеса : видавець Букаєв Вадим Вікторович, 2020. 104 с. 

11. Окорокова В. В. Західноєвропейська утопія XVIII століття як приклад філософії історії епохи Просвітництва: Хрестоматія. Одеса : видавець СПД Бровкін О. В., 2012. 232 с.

12. Західноєвропейське середньовіччя ХІ – ХV століть. Документи та матеріали / упорядник Ю. А. Добролюбська. Одеса : Астропринт, 2007. 328 с.


Zh_ut_proОкорокова В. В. Західноєвропейська утопія епохи Просвітництва: Навчальний посібник (для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 014 Середня освіта «Історія»). Одеса: Ун-т Ушинського, 2022. 228 с.

Навчальний посібник спрямований на вдосконалення навчально-виховного процесу, поглиблення вивчення здобувачами історико-культурного підґрунтя формування та специфіки західноєвропейської утопічної думки ХVIII століття; аналізу історичних подій, які вплинули на її типологічну ґенезу в зазначений період. Видання містить матеріали лекційних занять, питання та рекомендовану літературу до кожної теми, а також тести для самоконтролю отриманих знань, що сприятиме поглибленню знань здобувачів спеціальності 014 Середня освіта («Історія»).

No_is_azОкорокова В. В. Новітня історія країн Азії, Африки та Латинської Америки (з 1945 року): Навчальний посібник (для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 014 Середня освіта «Історія»). Одеса: Ун-т Ушинського, 2022. 238 с.

Навчальний посібник «Новітня історія країн Азії, Африки та Латинської Америки (з 1945 року)» розроблено для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 014 Середня освіта (Історія). Спрямований на поглиблення вивчення здобувачами закономірностей історичного розвитку в країнах Азії, Африки та Латинської Америки з 1945 року, аналізу подій і фактів, з`ясування основних тенденцій соціокультурної трансформації країн зазначених історико-культурних регіонів. Крім вивчення основних тем курсу, пропоноване навчальне видання покликане допомогти здобувачам організувати самостійну роботу, проконтролювати рівень підготовки до практичних занять з курсу.

Pos_HKДобролюбська Ю. А., Сарапіна Є. О. Нарис історії Гонконгу, 1841–1997 рр. Навчальний посібник до курсу «Нова історія країн Азії, Африки та Латинської Америки». Одеса: Ун-т Ушинського, 2022. 124 с.

Сучасний Гонконг є унікальним прикладом території зі спеціальним статусом та капіталістичним укладом у складі комуністичної держави. Він, також, наразі є економічним центром Азії, а ще півтора століття тому ці землі населяли пірати та нечисленні резиденти. Гонконг часто називають дитиною війни між Великобританією та Китаєм і його метаморфози вражають. Гонконг є винятковим прикладом успішного схрещування світів Заходу та Сходу, капіталізму та комунізму. Не дивлячись на свою унікальність, історія

Гонконгу майже не вивчалась вітчизняними вченими, тому навчальний посібник є першою спробою викладення історії Гонконгу.

A-M-svitДобролюбська Ю. А. Історія середньовічного Сходу. Ч. 2. Арабо-мусульманський світ. Художньо-історична хрестоматія. Одеса : Ун-т Ушинського, 2021. 330 с.

Середньовічна література є невід'ємною частиною ісламського культурної спадщини і до сьогодні залишається «живим» компонентом суспільного дискурсу в мусульманському світі. Художньо-історична хрестоматія містить приклади давньої арабської поезії, фрагменти подорожі Сіндбада-Морехода, староарабські поезії у перекладі Івана Франка, оповідь про лампу Аладдіна, рубаї та вірші Абу Алі Хусейна Ібн Сіна, вибрані казки зібрання «Тисяча і однієї ночі», арабські народні казки та перекази.

metod_v_i_i_dМетодика викладання історії та історичних дисциплін. Словник – довідник : навч. посіб. / уклад. Л. Г. Яновська. - Одеса: видавець Букаєв Вадим Вікторович. 2020. - 104 с.

В навчальному посібнику подано зміст термінів, понять і категорій, які найчастіше зустрічаються в професійній діяльності працівників освіти. До словника введено також терміни і поняття суміжних до методики викладання наук (історії, педагогіки, психології, філософії, соціології, політології, економіки, медицини). Навчальний посібник є довідником для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів спец. 014.03 Середня освіта (Історія) і допоможе їм орієнтуватись у професійній термінології. Також ним можуть скористатися вчителі закладів загальної середньої освіти, практичні психологи, соціальні педагоги, працівники методичних служб, слухачі курсів підвищення кваліфікації тощо

istorija_serednjowichnogo_shoduДобролюбська Ю. А. Історiя середньовiчного Сходу. ч. 1. Китай та Японiя. Художньо-історична хрестоматія. — Одеса : Ун-т Ушинського, 2020. — 378 с.

Хрестоматія покликана ознайомити українського читача, передусім студентів, викладачів і науковців–сходознавців, з частиною багатющої культурної та літературної спадщини середньовічного Китаю та Японії.

Відбір художніх текстів до хрестоматії здійснювався досить ретельно, з урахуванням максимально можливого «вживання» читача у внутрішній світ творців текстів історії. Важливими й цінними для означеного періоду є нерозривний зв'язок поетичних та прозових творів.

У вступних статтях до окремих розділів хрестоматії наводиться компаративний аналіз художніх творів, написаних у різні історичні періоди. Матеріал такого плану покликаний представити ту чи іншу пам’ятку в контексті літературної традиції та порівняти її з подібними явищами в минулому, що має сприяти осмисленню студентами закономірностей розвитку історії та художньої літератури.

Добролюбська Ю. А. Історія середніх віків. Тематична хрестоматія. – Одеса : ПНПУ, 2014. – 232 с.

Актуальність та новизна представленої тематичної хрестоматії зумовлена і тим, що всі матеріали в ній наведені української мовою, коментарі торкаються важливіших подій історії західноєвропейського середньовіччя та витримані у відповідності з останніми надбаннями світової медієвістики. Хрестоматія складається з двох розділів «Середньовічне місто» та «Церква і культура», які містять, відповідно, шість та вісім підрозділів. Наприкінці кожного підрозділу надається тематика самостійної роботи, тематика індивідуальних науково-дослідних завдань, перелік питань для самоконтролю та список довідкової літератури.

Цілісно, послідовно та структурно розглядаються питання політичної, соціально-економічної історії та духовного розвитку народів середньовічної Європи. Історія людських спільнот подається в нерозривній єдності з історією природи та побуту, змальовуються індивідуальні портрети відомих діячів середньовіччя.

Добролюбська Ю. А. Історія середніх віків. Художньо-історична хрестоматія. — Одеса : Ун-т Ушинського, 2019. — 410 с.

Актуальність розробленої хрестоматії полягає перш за все в тому, що історична освіта за типом навчальної діяльності залишається репродуктивною, і іншою бути не може, поки студент працює лише з підручником або лекцією викладача. Робота студента зі спеціально зібраними текстовими конструктами створює умови для реального навчального діалогу. Використаний в ході вивчення історії художньо-історичний образ не лише підвищує освітні результати навчального процесу, але й підсилює його виховний вплив.

Хрестоматія структурно та змістовно цілком відповідає навчальному плану підготовки майбутніх вчителів історії, а також навчальній програмі курсу «Історія середніх віків».

 

 Окорокова В. В. Західноєвропейська утопія XVIII століття як приклад філософії історії епохи Просвітництва: Хрестоматія; [Навчальний посібник з грифом МОН, МСУ] / Віра Вікторівна Окорокова. – Одеса : видавець СПД Бровкін О. В., 2012. – 232 с.

Представлений у хрестоматії джерельний матеріал висвітлює утопічну думку західноєвропейських мислителів XVIII століття (переважно англійських та французьких), що за своїм сутнісним змістом розкриває їх історіософський підхід до буття людини. Головну увагу приділено тим матеріалам, які розкривають своєрідність ідеологічних уявлень за часів епохи Просвітництва.

Західноєвропейське середньовіччя ХІ – ХV століть. Документи та матеріали: [автор-упорядник Ю. А. Добролюбська]. – Одеса : Астропринт, 2007. – 328 с.

Хрестоматія з присвячена п’ятисотлітньому періоду з кінця ХІ до кінця XV століття, який починається становленням середньовічних міст та закінчується епохою Великих географічних відкриттів та переходом до Нового часу. Документальні матеріали ілюструють різнобарвні боки життя середньовічного суспільства, характеризують становище економіки, політики та культури, всеосяжний вплив релігії та процес зародження нових гуманістичних тенденцій.


 Наукова робота

Добролюбська Ю. А. Священна жирафа Сальвадора де Мадаріаги.    Вступ, переклад та коментарі Ю. А. Добролюбської. —  Одеса : Ун-т Ушинського, 2022. — 195 с.

Антиутопія – це самостійний літературний жанр, який є предметом дискусій не лише літературознавців, але й філософів, мистецтвознавців та соціологів. За допомогою таких процесів як глобалізація, урбанізація, модернізація технологій та самого суспільства у ХХ столітті, жанр антиутопія зміг виокремитися з-поміж інших літературних жанрів та стати «незалежним та стійким» поняттям у літературі.  Досить поширеною є думка, що антиутопія «прив’язана» лише до ХХ століття, але це, звичайно ж, не так. Метою дослідження є філософський аналіз творчості Сальвадора де Мадаріага у контексті гендерної антиутопії ХХ століття.

Епоха кінця сьомого тисячоліття, зображена Мадаріага у романі «Священна жирафа» малює світ населений тільки чорними людьми. Біла раса давно вимерла, а Європа загинула в геологічному катаклізмі. Деякі науково-технічні та художні досягнення білих європейців, особливо, англійців, не без глузування та іронії використовуються іноді чорною цивілізацією, яка повернулася до первісного родового матріархату. Але немає в цьому світі ні громадянського суспільства, ні свободи слова і ніхто нічого не чув про демократію та права людини. Повне та безумовне домінування жінок у всіх найважливіших сферах культури забезпечує гуманність, порядок і достатню життєву різноманітність. Всі соціальні, управлінські, економічні проблеми вже вирішені. Ніяких класових, національних та релігійних конфліктів не існує. Про них іноді робляться наукові доповіді, причому вчені дами зазвичай вибачаються перед слухачами за те, що їм доводиться говорити про таку дивну нісенітниці, як стародавня наука другого або третього тисячоліть, юриспруденція, класова теорія, расизм, поділ влади, палата лордів, статистика, принцип свободи слова. Застосування двох своїх основних методів сатиричного зображення дозволило Мадаріага висміяти всі боки західної європейської культури та державного устрою. Філософська літературна спадщина Мадаріага заслуговує набагато більшої уваги, ніж їй приділялося досі. Теми європейської єдності, національного характеру, вічних образів та нової антропології набувають нового й несподіваного звучання в контексті тих змін, які сьогодні переживає світ.

Shustov

Добролюбська Ю. А. Борис Олексійович Шустов: портрет на фоні епохи. — Одеса, 2020. — 176 с., іл.

Монографія відтворює просопографічний портрет лісовода Бориса Олексійовича Шустова через найбільш характерні аспекти його біографії. Епоха, в яку довелося жити і працювати професору Борису Олексійовичу Шустову відрізнялася великим драматизмом та суперечливістю. Ідеологічний пресинг тоталітарної держави позбавляв дослідників можливості об'єктивного розгляду історичних явищ, виводив з наукового обігу величезні масиви першоджерел. Зазначені фактори послужили причиною, по якій залишилася в тіні потужна постать вченого та організатора науки, педагога і практика Б. О. Шустова. Сьогодні можливість поглянути на історичні процеси через призму біографії конкретної людини відкриває нові дослідницькі горизонти. Історія стає конкретною і персоніфікованою,

набуває людське обличчя. В ході аналізу фактів біографічного порядку надзвичайно важливо постійно співвідносити їх з подіями макроісторії, вписувати їх в історичну канву. Це дозволяє розкрити багато причинно-наслідкових зв’язків, що зумовили той чи інший поворот долі. Саме такі методологічні підходи були покладені в основу праці, присвяченої життю та діяльності професора Б. О. Шустова.

Добролюбська Ю. А. Філософія історії: типи та моделі / Юлія Андріївна Добролюбська. – Одеса : Астропринт, 2010. – 232 с.

Монографія присвячена аналізу основних типів філософського осмислення історичних процесів, які існують у сучасній гуманітарній парадигмі. Авторка, за допомогою системного підходу, розглядає різноманітні типи філософсько-історичного конструювання, виділяє підсистеми філософії історії.

Окорокова В. В. Образ нової соціальної реальності Постмодерну та форми його моделювання. - Одеса : ВМВ, 2018. – 288 с.

У монографії розглядається моделювання образу нової соціальної реальності в межах постмодернізаційної парадигми. Обґрунтовано використання поняття образу нової соціальної реальності в сучасній філософії, надано його визначення та розглянуто формування в умовах сучасних соціокультурних трансформацій. На основі гносеологічного аналізу було виявлено домінування віртуального моделювання у сфері конструювання образу нової соціальної реальності. Експліковано його онтологічні засади та висвітлено форми моделювання.

Дослідження адресоване фахівцям у галузі соціальної філософії‚ філософії історії, соціології філософської антропології, студентам і аспірантам гуманітарного профілю, a також всім, кого цікавлять проблеми моделювання соціальної реальності.

«Історіосфера»

Всеукраїнська наукова конференція викладачів, здобувачів вищої освіти та молодих учених Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського

З 2006 року зібрання конференції «Історіосфера» надає змогу молодим науковцям, викладачам та здобувачам вищої освіти Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського та Південного регіону проводити оприлюднення та апробацію своїх наукових праць. Публікація найкращих з них здійснюється за допомогою редакційної колегії, яка складається з відповідних кваліфікованих фахівців. Матеріали згруповані у п’ять розділів, які присвячені історії та методології науки і техніки; філософії історії, культурній антропології; історії цивілізацій стародавності та середньовіччя; цивілізаційним проблемам нової та новітньої історії; археології та історичному краєзнавству.

Відповідальний редактор – д. філос. н., проф. Ю. А. Добролюбська, відповідальний секретар – к. філос. н., доц. В. В. Окорокова.


Зібрання матеріалів конференції 2013 року

Зібрання матеріалів конференції 2014 року

Зібрання матеріалів конференції 2015 року

Зібрання матеріалів конференції 2016 року

Зібрання матеріалів конференції 2017 року

 

Зібрання матеріалів конференції 2018 року

Зібрання матеріалів конференції 2019 року

istorisfera2020

Зібрання матеріалів конференції 2020 року

istorisfera2021

Зібрання матеріалів конференції 2021 року

Гуманітарна наука в умовах розвитку інформаційного суспільства. Всеукраїнський науково-практичний семінар.

Семінар проводиться під егідою Ради молодих учених та спеціалістів Південноукраїнського національного педагогічного університету. Її проведення сприяє активній науково-дослідній роботі студентів, молодих учених і спеціалістів, підтримує наукову спадкоємність, зберігає наукові школи та напрямки, підвищує наукову кваліфікацію і професійний рівень молодих учених та спеціалістів.

Відповідальний редактор – к. філос. н., доц. В. В. Окорокова.


 Організаційна робота


Новини

Всеукраїнська конференція молодих учених «Історична наука в умовах війни»

Вебінар «Проблема наукового плагіату. Компіляція в дослідженнях»


Контакти

Завідувач – Ковальський Станіслав Валентинович

Адреса: Старопортофранківська 34, каб. 44.

Email: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її., Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Пустая синяя полоска

© 2025 Університет Ушинського
teknik gacor jackpotstrategi gacor mahjong wins 2pola gacor mahjong wins 1trik sederhana cuan mahjong wins 3alasan player main mahjong ways 2rahasia jackpott di mahjong winsspin biasa jadi ledakan hadiah di mahjong ways 3gerbang kemenangan di gates of olympuswaktu terbaik rasain jackpot beneran di mahjong ways 2mahjong wins 3 sarangnya kemenanganmahjong ways 2 sering buat orang tajir secara dadakanmahjong wins lagi gacor hari inipola gachor mahjong wins 3teknik pancing scatter komunitas mahjong wins 3 terbukti cuanstrategi master kia di piggy master bikin maxwin di abc1131vpn premium abc1131 bantu pemain poker cepat untung0847 teknik hit and push mixparlay menang 150 juta viral0848 sahur auto cuan mahjong ways 2 trik spin konsisten0849 game gacor minggu ini mahjong wins 3 jackpot besarsetting auto play mahjong waysmahjong wins 3 scatterpola pengganda taruhancara efektif main mahjong wins 3mahjong ways hasilkan untung besarmahjong ways aura pemenanghanya dengan modal 10 ribu bisa untung berlipat di mahjong winskisah sukses pemain receh asal banyuwangi di mahjong winsmahjong ways 2 auto berikan kemenangantrik mahjong wins 2pola mahjong wins 3trik gacor mahjong wins 3skripsi cuankan mahjong wins3modal 20k mahjongways2 dapat motorpetani sumbawa cuan mahjong wins3pola aman mahjong wins3 awsbetdouble bet baccarat stabilkan profitwild emas mahjongways2 di hari lahirpola spin mahjong waystrik memainkan mahjong waysteknik gacor mahjong wayskombinasi scatter hitamdaftar akun gacor mahjong winsstrategi bermain mahjong ways 2strategi gacor mahjong wins 38 keuntungan terbaik bermain mahjong waysasia2391asia2392asia2393asia2394asia2395asia2396asia2397asia2398maratona.icei.pucminas.brheylink macauklubheylink asiaklubheylink hksbetheylink kapten76heylink mpoxoheylink garuda76garuda76asiaklubmacauklubrawit303mpoxlABC1131 AMPviral asiaklubviral macauklubpondok88situs gacor maxwinsitus slot gacorslot mahjong gacorslot thailandhttps://andreuground.es/