За забезпечення якості освітньої діяльності та якості вищої освіти за третім (освітньо-науковим( рівнем ВО в Університеті Ушинського відповідають:
- Ректор Університету Ушинського.
- Проректор з наукової роботи (ліцензування та акредитація освітніх програм за третім (освітньо-науковим та освітньо-творчим) рівнем; координація науково-дослідної діяльності кафедр; аналіз показників наукової роботи науково-педагогічних працівників та здобувачів вищої освіти; бібліотечні та інші інформаційні ресурси; інтеграція наукових досліджень та освітнього процесу; функціонування відділу аспірантури та докторантури; забезпечення підвищення кваліфікації та стажування викладачів; проведення якісної кадрової політики Університету; співпраця з Комісією з якості освіти, Науковою радою, Центром забезпечення якості освіти).
- Проректор з міжнародної, соціально-гуманітарної та науково-педагогічної роботи (координація роботи з інтернаціоналізації: сприяння формуванню професійно вмотивованого контингенту через різні види профорієнтації; реалізація організаційно-виховних заходів, зокрема і щодо розвитку позанавчальної активності здобувачів вищої освіти; співпраця з відділом міжнародних зв’язків, підготовчим відділенням (для іноземних громадян), підготовчими курсами, психологічною службою, відділом професійних та суспільних комунікацій).
- Комісія з якості освіти (підкомісія за третім (освітньо-науковим) рівнем). (науково-методичний супровід освітніх програм підготовки фахівців освітнього степеня доктора філософії (PhD), змісту робочих програм навчальних дисциплін, програм професійного розвитку (підвищення кваліфікації) науково-педагогічних, педагогічних працівників та фахівців відповідно до попиту на вітчизняному й міжнародному ринках праці).
- Наукова рада (моніторинг якості науково-дослідницької складової підготовки докторів філософії в межах освітньо-наукових програм).
- Центр забезпечення якості освіти (забезпечення проведення моніторингу якості надання освітніх послуг через опитування учасників освітнього процесу, інших стейкголдерів, зокрема й роботодавців; формування на підставі моніторингових досліджень єдиної бази даних результатів та рекомендацій щодо управлінських рішень з підвищення якості освітньої діяльності та якості вищої освіти; надання консультативної допомоги з питань якості вищої освіти всім учасникам освітнього процесу щодо моніторингових заходів).
- Кафедри, робочі групи, групи забезпечення ОНП (удосконалення освітніх компонент, освітніх програм, якості викладання, дотримання норм академічної доброчесности тощо).
- Відділ міжнародних зв’язків (організація відбору, вступу на навчання іноземців; координація академічної мобільності; налагодження зв’язків із зарубіжними партнерами та стейкголдерами; інші форми інтернаціоналізації).
- Рада молодих учених (сприяння реалізації права аспірантів на поєднання навчання і досліджень; участь у заходах, спрямованих на формування культури академічної та дослідницької доброчесности серед молодих науковців та аспірантів; захист інтересів аспірантів в ухваленні управлінських рішень; сприяння презентації наукових результатів аспірантів на наукових заходах, конкурсах тощо).
Здійснення моніторингу та періодичного перегляду освітньо-наукових програм
Процес реалізації ОНП передбачає її періодичний моніторинг та перегляд (не рідше одного разу на рік).
Моніторинг ОНП передбачає:
- перегляд і постійний контроль та модернізацію ОНП;
- аналіз досягнутих результатів навчання (академічна успішність здобувачів, кількість наукових публікацій, відсоток захищених дисертацій, траєкторії працевлаштування випускників тощо);
- перегляд змісту ОНП на предмет відповідності критеріям забезпечення якості та тематиці дисертаційних досліджень здобувачів;
- встановлення зворотного зв’язку з учасниками освітнього процесу (опитування здобувачів вищої освіти, науково-педагогічних працівників, співробітників Університету);
- сприяння підвищенню кваліфікації науково-педагогічних працівників, співробітників Університету Ушинського, задіяних до викладання в аспірантурі та наукового керівництва аспірантами;
- забезпечення доступності інформації щодо результатів діяльності Університету Ушинського всім зацікавленим сторонам на офіційному вебсайті закладу;
- постійне вдосконалення інформаційної системи Університету Ушинського для створення ефективного інформаційно-освітнього середовища;
- запобігання та виявлення текстових запозичень (академічного плагіату) в працях викладачів Університету та аспірантів, статті у фахових виданнях;
- урахування потреб, пропозицій та зауважень стейкголдерів;
- перевірку на відповідність Стандартам, нормативно-правовим документам всеукраїнського та локального рівня, до яких вносились зміни.
В університеті запроваджено практику проведення внутрішнього моніторингу якості підготовки докторів філософії за кожною ОНП та за науковими напрямами: «Суспільні науки» (7 ОНП), «Гуманітарні науки» (3 ОНП) та «Природничі та математичні науки» (2 ОНП). Для цього були розроблені форми для щорічного внутрішнього моніторингу, за якими вперше у 2024 році проведено самооцінювання освітньої та наукової діяльності за кожною ОНП з подальшим узагальненням показників за напрямом та загалом за третім рівнем вищої освіти в університеті. Результати такого моніторингу розглядалися на засіданнях Наукової ради та Вченої ради університету у квітні – травні 2024 року.
Рішення вченої ради про якість підготовки докторів філософії за напрямами:
Щорічно в червні на плановому засіданні вченої ради університету розглядається питання «Стан забезпечення якості освітньої діяльності, якості вищої освіти та академічної доброчесності в університеті», де висвітлюються загальні тенденції, проблеми та перспективи розвитку внутрішньої системи забезпечення якості в університеті загалом та за третім рівнем ВО зокрема.
Результати внутрішнього моніторингу заслуховуються на засіданнях Наукової ради та є підставою для оновлення освітньо-наукових програм та ухвалення рішення про їх рекомендацію до затвердження вченою радою університету.
Процедура перегляду освітньо-наукової програми здійснюється з метою її вдосконалення не рідше як один раз за повний курс навчання за освітньою програмою.
В Університееті Ушинського запроваджена практика щорічного перегляду ОНП за змістовими складниками, крім місії (цілей) і програмних результатів навчання (якщо зміна останніх не викликана запровадженням нових стандартів освіти чи їх модернізацією).
Процедура перегляду освітньо-наукової програми здійснюється з урахуванням:
- вимог стандартів вищої освіти, професійних стандартів (за наявності);
- стратегії розвитку Університету Ушинського;
- наявності офіційних документів, що визначають цілі навчання і характеризують програмні компетентності та результати навчання;
- періоду акредитації освітньо-наукової програми;
- оцінки актуальності освітньо-наукової програми, її цілей;
- відповідності назви освітньо-наукової програми її змісту в межах спеціальності;
- запланованих результатів навчання (компетентностей);
- кредитного виміру освітніх компонент, що відповідає обсягу роботи здобувача вищої освіти й обґрунтованого поєднання годин аудиторних занять та самостійної роботи;
- оцінювання здобувачами вищої освіти рівня задоволеності освітньо-науковою програмою;
- висновків та пропозицій роботодавців.
Зміни відображаються в матрицях, навчальному плані, робочих програмах навчальних дисциплін, програмах практик тощо.
Забезпечуються такі канали участі в процедурах обговорення ОНП:
- письмова рецензія стекголдера;
- заповнення форми збору пропозицій на вебсайті університету (https://pdpu.edu.ua/sferi-diyalnosti/osvitnia/proekty-osvitnikh-prohram);
- участь в обговоренні програми під час зустрічі з групою розробників ОНП;
- усні пропозиції розробникам під час участі в освітніх та наукових заходів;
- надання пропозицій під час щосеместрових опитувань аспірантів;
- надання пропозицій через форму опитування стейкголдерів (відкрита постійно) https://pdpu.edu.ua/steikholdery/opytuvannia ;
- участь в засіданні кафедри, на якому розглядаються результати громадського обговорення ОНП;
- інші способи.
Етапи перегляду змісту, оновлення та затвердження чинної освітньо-наукової програми:
№
п/п
|
Зміст робіт
|
Термін виконання
|
1.
|
Перегляд змісту освітньо-наукової програми робочою групою, кафедрою, що забезпечує освітній процес
|
Листопад
|
2.
|
Розміщення гарантом проєкту оновленої ОНП на офіційному вебсайті університету
|
До 30 листопада
|
3.
|
Процедура громадського обговорення
|
До 31 грудня або не менше одного місяця з моменту оприлюднення проєкту ОНП на вебсайті
|
4.
|
Розгляд і обговорення рекомендацій та пропозицій до змісту освітньо-наукової програми на засіданні кафедри, що забезпечує освітній процес
|
до 15 січня
|
-
|
Представлення гарантом нової редакції освітньо-наукової програми на засіданні Наукової ради
|
до 20 січня
|
-
|
Затвердження нової редакції ОНП на засіданні вченої ради університету
|
До 30 січня
|
-
|
Розміщення оновленої ОНП та навчальних планів до неї на офіційному вебсайті університету
|
Протягом 5 днів після затвердження та введення в дію наказом ректора
|
Для тих ОНП, які проходять акредитацію затвердження нової редакції освітньо-наукової програми здійснюється після отримання рекомендацій та пропозицій від експертної групи та галузевої експертної ради Національного агентства із забезпечення якості освіти.
Встановлення зворотного зв’язку з учасниками освітнього процесу (опитування здобувачів вищої освіти, науково-педагогічних працівників, співробітників Університету)
В Університеті Ушинського вже багато років поспіль існує практика опитування учасників освітнього процесу, яка наразі налічує декілька каналів збору інформації з метою покращання рівня підготовки докторів філософії. Зокрема, існують такі види опитувань:
- Загальноуніверситетське анонімне щосеместрове опитування аспірантів щодо якості навчання в університеті;
- Опитування стейкголдерів під час перегляду ОНП https://pdpu.edu.ua/steikholdery/opytuvannia;
- Опитування стейкголдерів, які беруть участь в освітньому процесі, про якість ОНП та рівень підготовки аспірантів за нею https://pdpu.edu.ua/steikholdery/opytuvannia
- Опитування науково-педагогічних працівників щодо внутрішнього забезпечення якості оcвіти.
Загальноуніверситетське анонімне щосеместрове опитування аспірантів щодо якості освітньої діяльності та вищої освіти, рівня задоволеності змістом та методами навчання, якості викладання, доступності та дієвості інформаційних, консультативних, матеріально-технічних систем забезпечення освітніх та дослідницьких потреб аспірантів існує в університеті більше 15 років.
Опитування здійснюється щосеместрово до початку екзаменаційної сесії. Опитувальники складаються окремо для аспірантів 1-2 років та 3-4 років навчання. Для аспірантів 1-2 років навчання анкета передбачає оцінку рівня викладання навчальних дисциплін, а також вивчення рівня задоволеності аспірантами організацією освітнього та наукового процесів за програмою, якістю підготовки докторів філософії в університеті тощо. Застосовуються як відкриті, так і закриті питання. Усі опитування є анонімними.
Під час опитування аспіранти 1-2 років навчання оцінюють рівень викладання навчальних дисциплін кожним науково-педагогічним працівником за такими критеріями:
- зрозумілість та ясність викладання матеріалу;
- використання інформаційно-комунікативних технологій (медіазасобів, презентацій та ін.);
- об'єктивність оцінювання компетентностей, зокрема набутих знань, умінь і навичок здобувачів вищої освіти;
- застосування інтерактивних методів навчання (диспути, дискусії, рольові та ділові ігри, навчальні проєкти, ігрові методи тощо);
- здатність зацікавити здобувачів вищої освіти у вивченні навчальної дисципліни;
- тактовність у спілкуванні й уважність до запитань здобувача вищої освіти;
- уміння мотивувати самостійну роботу здобувача вищої освіти;
- професійні компетентності викладача;
- спонукання до участі в наукових дослідженнях і творчій роботі;
- практична цінність, сформованість отриманих знань на майбутню професію.
Аспіранти в анонімній формі виставляють відповідні оцінки з навчальних дисциплін, з яких відбувся підсумковий контроль, у спеціальних бланках-анкетах окремо для лекційних і практичних занять. Дисципліни оцінюються за 12-ти бальною шкалою.
Оброблення результатів здійснюється Центром забезпечення якості освіти за допомогою інформаційної системи ІАСУ МОНУ. За результатами готується довідка в розрізі освітньо-наукових програм, а також загалом по аспірантурі. Усі довідки надсилаються гарантам ОНП та завідувачам кафедр, які відповідають за реалізацію ОНП, загальна по аспірантурі – в наукову раду, завідувачу відділу аспірантури і докторантури, проректору з наукової роботи.
Опитування стейкголдерів запроваджено в університеті з 2021 року. Усі форми є відкритими протягом року, результати також відкриті і доступні для ознайомлення усім зацікавленим особам.
Кафедри та групи забезпечення ОНП можуть запроваджувати власні опитування з метою вивчення думки їх аспірантів, а також запроваджувати інші опитування (випускників, стейкголдерів тощо).
Результати всіх опитувань та висловлені в них рекомендації, пропозиції та зауваження розглядаються на засіданнях кафедри та беруться до уваги при щорічному моніторингу освітньо-наукових програм, їх перегляді та оновленні.
Окрім опитувань, широко використовуються й інші форми зворотного зв'язку. Зокрема, для аспірантури актуальними є запрошення випускників за цією спеціальністю та програмою попередніх років, а також знаних фахівців в галузі з числа представників академічної спільноти для проведення комунікаційних зустрічей, відкритих пар, бінарних занять тощо, під час яких зокрема обговорюються й питання підготовки докторів філософії, змісту ОНП, перспектив підготовки наукових кадрів тощо.
Крім того, отриманню зворотного зв'язку про якість наукових досліджень, методологічний інструментарій, тематику дисертаційних досліджень за кожною спеціальністю та ОНП сприяють процедури відкритого захисту аспірантів в разових спеціалізованих радах. Отримати оцінку проміжних результатів дисертаційних досліджень від провідних науковців сприяють конференції, семінари, круглі столи тощо.
Забезпечення якісного складу науково-педагогічних працівників
Забезпечення якісного складу науково-педагогічних працівників є одним із пріоритетних завдань внутрішньої системи забезпечення якості в університеті. Зокрема, на рівні підготовки докторів філософії особлива увага приділяється підбору кадрів до груп забезпечення освітньо-наукових програм, груп забезпечення освітнього процесу та наукового керівництва аспірантів.
Усі групи забезпечення ОНП відповідають п. 35 Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності за третім (освітньоо-науковим) рівнем, а саме мають у складі не менше двох докторів наук для здійснення керівництва науковою складовою кожної ОНП. До складу групи забезпечення всіх ОНП входять не менш як три особи, які мають освітню та/або професійну кваліфікацію, відповідну освітній програмі, науковий ступінь та/або вчене звання та працюють у закладі освіти за основним місцем роботи.
Гарантами всіх 12 ОНП, які наразі реалізуються в Університеті Ушинського, є штатні науково-педагогічні працівники, які мають науковий ступінь доктора наук та вчене звання за спеціальністю, у межах якої реалізується освітня програма, стаж науково-педагогічної роботи яких не менше як десять років, мають досвід підготовки наукових кадрів та здійснюють наукове керівництво аспірантами, залучені до викладання в аспірантурі, мають високу публікаційну активність та наукову репутацію.
До складу груп забезпечення освітнього процесу за кожною ОНП залучаються науково-педагогічні працівники університету, які відповідають п. 38 Ліцензійних умов, мають науковий ступінь та вчене звання, яке відповідає спеціальності, за якою реалізується ОНП (для фахових ОК), мають стаж науково-педагогічної (наукової) роботи не менше 3 років, мають відповідні наукові публікації та навчально-методичне забезпечення з дисципліни. Рішення про залучення НПП до викладання певних навчальних дисциплін (ОК) ухвалює завідувач кафедри, на якій працює викладач, за погодженням з гарантом ОНП та завідувачем відділу аспірантури і докторантури. До викладання дисциплін елективної складової ОНП можуть долучатися НПП – фахівці з інших спеціальностей, але за умови наявності наукового ступеню та статусу розробника навчальної дисципліни.
Усі аспіранти, які наразі навчаються в аспірантурі, забезпечені науковими керівниками з числа провідних НПП університету – представників цієї спеціальності, які мають науковий ступінь доктора чи кандидата наук, стаж науково-педагогічної роботи за спеціальністю не менше 3 років. Ключовим критерієм для призначення наукового керівника аспіранту є дотичність наукових інтересів керівника та аспірантів, що визначається тематикою публікацій, досвідом проєктної, науково-дослідної роботи, наявністю підвищення кваліфікації тощо. На всіх ОНП дотримується вимога щодо можливості одночасного наукового керівництва 5 здобувачами наукового ступеня для докторів наук та 3 – для кандидатів наук.
Підвищення кваліфікації НПП, задіяних до викладання та наукового керівництва аспірантами
Усі НПП, які долучаються до викладання навчальних дисциплін в аспірантурі та наукового керівництва здобувачів наукового ступеня доктора філософії, двічі на рік (березень, жовтень) проходять перевірку на відповідність Ліцензійним вимогам та дотримання вимог щодо підвищення кваліфікації в обсязі не менше 180 годин за 5 років. Відповідна інформація вноситься в ЕДЕБО.
Право вибору суб’єкта, теми та форми підвищення кваліфікації залишається за викладачем, проте рекомендується обрання тематики програм у відповідності до навчальних дисциплін, які викладає НПП та його наукових, освітніх, професійних інтересів тощо.
В Університеті Ушинського працює програма корпоративного навчання для всіх учасників освітнього процесу, яка реалізується Південноукраїнським центром професійного розвитку керівників та фахівців соціономічної сфери Університету Ушинського (https://pdpu.edu.ua/novyny-inf-centru), та регулярно проводяться Школи наукових керівників, Школи гарантів та інші, орієнтовані на третій рівень вищої освіти, заходи.
Зокрема, у 2023 році (08-31 травня 2023 р.) університет став одним із ініціаторів проведення всеукраїнської пілотної програми «Інноваційний науковий керівник PhD» (180 год, 6 кредитів ЄКТС). Проєкт реалізувався під егідою ВГО «Інноваційний університет» за ініціативою учасниць міжнародного проєкту «Інноваційний університет і лідерство» (Фаза VI. «Моделі академічної автономії та університет в системі освіти впродовж життя»), які представляли Університет Ушинського, Львівський державний університет внутрішніх справ, НУ «Львівська політехніка», ДНУ імені Василя Стуса, НТУ «Дніпровська політехніка», Інститут цифровізації освіти НАПН України та Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України.
Тематика занять включала в себе такі теми, як-то: «Академічна доброчесність та дослідницька доброчесність», «Мотивація інноваційного наукового керівника, стресостійкість та сатисфакція», «Формування іміджу вченого: напрями та цифрові інструменти», «Цифрові технології та інструменти відкритої наук для виконання наукового дослідження», «Цифрові технології для спільної роботи над документами і презентаціями: на допомогу вченому», «Соціальні мережі для розбудови персонального іміджу вченого», «Портрет сучасного наукового керівника: обриси професійних і особистісних якостей», «Інтернаціоналізація та можливості для наукових керівників і аспірантів», «Міжнародні тренди в підготовці докторів філософії. Напрями співпраці з іноземними партнерами» та ін.
За цією програмою 43 наукові керівники з Університету Ушинського пройшли підвищення кваліфікації та отримали відповідний сертифікат.
У 2024 році у межах корпоративного навчання за програмою «Інструментарій дослідника» пройшли підвищення кваліфікації 27 наукових керівників та 72 аспіранти з Університету Ушинського. Загальна кількість учасників – 278 осіб. Програма була розроблена у співпраці з Інститутом цифровізації освіти НАПН України, Інститутом педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України та НУ «Львівська політехніка» та передбачала навчальний курс, орієнтований на аспірантів, молодих учених та молодих наукових керівників, який охоплював таку тематику: «Відкрита наука і штучний інтелект: можливості для аспірантів», «Використання кількісних та якісних методів в емпіричних дослідженнях», «Статистичний аналіз даних психолого-педагогічного експерименту із використанням деяких програмних продуктів», «Цифрові технології та інструменти відкритої науки у роботі вченого: поради аспірантам», «Архітектура нейронних мереж: алгоритми навчання та застосування», «Вимоги до психодіагностичних методів при їх застосуванні спеціалістами інших професій», «Методологічний інструментарій порівняльно-педагогічних досліджень».
Університет сприяє поглибленню рівня володіння іноземними мовами учасників освітнього процесу. Зокрема, існує можливість вивчення англійської, китайської, корейської, турецької мов. Забезпечується можливість проходження мовних курсів, а також складання іспиту на рівень володіння англійською мовою рівня В2 на базі університету.
Бібліотека Університету Ушинського щорічно проводить просвітницькі заходи щодо користування науковими профілями, пошуку інформації в базах даних, академічної доброчесности тощо.
Підтримується ініціатива НПП до професійного розвитку шляхом неформальної та інформальної освіти, зокрема, в межах предметного поля навчальних дисциплін, які вони викладають.
Наявність підвищення кваліфікації, їх відповідність навчальним дисциплінам, зокрема в сфері наукового керівництва та дослідницької діяльності, відкритої науки, є одним із критеріїв, за яким здійснюється внутрішній моніторинг якості підготовки докторів філософії в Університеті Ушинського.
Навчально-методичне забезпечення освітнього процесу
Структура навчально-методичного забезпечення освітніх компонентів ОНП визначається розділом 11 Положення про організацію освітнього процесу в Університеті Ушинського (https://pdpu.edu.ua/polozhennia ).
Кожна ОК, передбачена навчальним планом освітньо-наукової програми обов’язково має робочу програму, зміст та структура якої визначається Положенням про робочу програму навчальної дисципліни за третім (освітньо-науковим) рівнем вищої освіти(https://pdpu.edu.ua/polozhennia).
Усі робочі програми освітніх компонентів затверджуються (перезатверджуються) перед початком навчального року, розміщуються на сторінці кафедри, яка відповідає за реалізацію ОНП, на сторінці відділу аспірантури і докторантури у вкладці «Робочі програми» (https://pdpu.edu.ua/orhanizatsiia-osvitnoho-protsesu/robochi-prohramy) та в кабінеті дисципліни, створеній на платформі Teams, для користування аспірантами під час навчання.
Силабуси навчальних дисциплін в аспірантурі не передбачені. Натомість, використовується інші навчально-методичні видання. Зокрема, навчальні посібники, підручники, конспекти лекцій, методичні рекомендації для підготовки до практичних занять та самостійної роботи тощо. Авторами таких навчально-методичних праць є викладачі, які, як правило, є авторами-розробниками навчальних дисциплін, до яких підготовлені такі видання.
Структура, вимоги до змісту таких видань визначається «Положенням про порядок наукових та навчально-методичних видань в Університеті Ушинського» (https://pdpu.edu.ua/upravlinnya/naukovo-metodichna-rada). Для отримання рекомендації вченої ради університету до друку усі навчально-методичні видання проходять процедуру внутрішнього та зовнішнього рецензування, потім розгляду на засіданні Науково-методичної комісії університету. Усі рекомендовані до друку вченою радою навчально-методичні видання розміщуються у вільному доступі в репозитарії університету http://dspace.pdpu.edu.ua/
Під час проведення щорічного внутрішнього моніторингу відбувається перевірка стану забезпечення освітніх компонент актуальною навчально-методичною літературою. Моніторинг 2024 року доводить, що всі ОК забезпечені щонайменше одним навчально-методичним виданням.
Крім того, внутрішній моніторинг свідчить про регулярне оновлення навчально-методичного забезпечення навчальних дисциплін в частині актуалізації тематики лекційних матеріалів, осучаснення переліку рекомендованої літератури, розширення тематики та диверсифікації видів ІНДЗ, приведення їх у відповідність до наукових інтересів аспірантів тощо.
З метою поглиблення інтернаціоналізації освітнього процесу за третім (освітньо-науковим) рівнем вищої освіти з 2024 року рекомендується розширення кола рекомендованих джерел за рахунок іншомовним джерел та підготовка окремих модулів навчальної програми іноземною (зокрема, англійською) мовою.
Забезпечення академічної доброчесності учасників освітнього процесу
В Університеті Ушинського для забезпечення доброчесності:
- створено низку локальних нормативних актів, що містять політику, стандарти і процедури дотримання академічної доброчесності учасників освітнього процесу;
- використовуються сучасні технологічні рішення для виявлення текстових збігів, які застосовуються для перевірки академічних текстів на плагіат;
- запроваджено низку суб’єктів (комісій, груп), які відповідають за забезпечення академічної доброчесності учасників освітнього процесу;
- проводяться заходи з популяризації культури доброчесності.
Політика, стандарти дотримання академічної доброчесності викладені у Кодексі честі учасників освітнього процесу та Положенні про академічну доброчесність учасників освітнього процесу.
Порядок виявлення та встановлення фактів недоброчесності, а також заходи і процедура розгляду питання про виявлення та встановлення фактів недоброчесності викладено в Положенні про порядок виявлення та встановлення фактів недоброчесності.
Порядок виявлення плагіату в академічних текстах учасників освітнього процесу, зокрема в дисертаційних дослідженнях аспірантів, регламентований Інструкцією щодо процедури технічної перевірки на наявність текстових запозичень (академічного плагіату) https://pdpu.edu.ua/doc/universitet/yakist/Instr.pdf
В університеті діє Комісія з питань доброчесності, діяльність якої регламентується Положенням про комісію з питань доброчесності, інформація про її роботу розміщена на вебсайті університету.
Загальну координацію дотримання академічної доброчесності виконує Група сприяння академічній доброчесності, яка розробляє заходи з популяризації культури доброчесності, здійснює моніторинг дотримання визначених університетом правил та процедур, проводить просвітницькі заходи тощо.
На першій зустрічі з аспірантами, яка традиційно проходить у перший місяць їх навчання, презентується сформована в університеті система забезпечення академічної доброчесності, пояснюються процедурні вимоги її дотримання, та можливі наслідки в разі недотримання цих процедур на норм.
Головним технологічним інструментом протидії порушенням академічної доброчесності наразі є програмний продукт StrikePlagiarism (http://surl.li/bdyjd ), рекомендований МОН України та призначений для аналізу й оцінки академічного тексту, виявлення текстових збігів/подібності/схожості робіт, автоматичного визначення заміни символів і літер у тексті, зворотної автоматичної підстановки в текст правильних символів і пошуку на плагіат модифікованої версії.
Технічним адміністратором і координатором використання Системи в Університеті Ушинського є бібліотека.
Процедура перевірки дисертаційного дослідження на плагіат
Науковий керівник завершене дисертаційне дослідження здобувача ОС доктора філософії допускає до процедури перевірки на плагіат. Здобувач за заявою подає текст роботи Системному Оператору (директору бібліотеки) в роздрукованому та електронному форматі в термін, встановлений Положенням про присудження наукового ступеня доктора філософії та скасування рішень разової спеціалізованої вченої ради університету (https://pdpu.edu.ua/doc/viddil_aspirantury_ta_doktor/polojennia/PA009.pdf ).
Системний Оператор завантажує до Системи електронний формат роботи, підготовлений для перевірки, на наявність збігів / подібності / схожості текстів. Упродовж 5 робочих днів Системний Оператор генерує звіт подібності та надає його для аналізу науковому керівнику.
Звіт подібності надає інформацію, що дозволяє провести незалежну оцінку визначення рівня подібності академічного тексту та коректності встановлених запозичень у тексті. Усі виявлені фрагменти текстових запозичень у роботі мають бути розглянуті на предмет належного оформлення цитувань та посилань на першоджерела. Система визначає рівень збігів / подібності / схожості текстів, що перевіряються, до текстів документів, що містяться у внутрішніх базах даних Системи, Університету Ушинського, університетів-партнерів та в інтернеті. Звіт подібності для робіт, що перевіряються, не є універсальною гарантією відсутності текстових запозичень.
Системний Оператор не дає оцінки змісту наукової роботи, а виконує виключно порівняльний аналіз електронної версії відповідно до текстів Системи. Остаточне рішення щодо наявності в роботі наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, та відтворення опублікованих текстів інших авторів без зазначення авторства або неналежне цитування приймається науковим керівником.
Інтерпретація показників звіту подібності системи StrikePlagiarism :
● коефіцієнт подібності № 1 – показник (у відсотках), що визначає рівень текстових запозичень, знайдених у певних джерелах (базах даних та Інтернеті), розраховується на підставі коротких словосполучень (мінімум 5 слів поспіль);
● коефіцієнт подібності № 2 (додатковий) – показник (у відсотках), що визначає рівень текстових запозичень, знайдених у певних джерелах (базах даних та Інтернеті), який розраховується на підставі словосполучень, довжина яких становить 25 слів поспіль;
● коефіцієнт цитувань (додатковий) – показник (у відсотках), що вказує на рівень процитованих текстових фрагментів у роботі;
● сигнали «Тривога» – вказує на наявність у тексті знаків одного алфавіту, замінених схожими знаками іншого алфавіту. Значна кількість таких замін може вказувати на спробу фальсифікувати результат перевірки з метою збільшення показників оригінальності тексту;
● сигнали «Інтервали», «Мікропробіли», «Білі знаки», «Парафрази (SmartMarks)» – вказують на наявність у тексті збільшення кількості встановлених інтервалів між літерами, кількості пробілів із нульової довжиною, або прихованих символів (використання невидимих знаків між словами). Такі дії свідчать про спробу фальсифікувати результат перевірки з метою збільшення показників оригінальності роботи;
● пошук контенту, згенерованого штучним інтелектом – модуль дає змогу перевірити будь-який тип роботи на наявність контенту, згенерованого ШІ. У разі наявності сигналу «Тривога», «Білі знаки» робота потребує додаткової перевірки наукового керівника (консультанта) на предмет виявлення маніпуляцій з текстом.
За результатами перевірки на наявність збігів / подібності / схожості необхідно враховувати, що допустимий відсоток академічного плагіату в роботах здобувачів вищої освіти має дорівнювати нулю!
Рекомендований допустимий відсоток збігів / подібності / схожості в дисертаційних роботах, за умови належного їх цитування, встановлюється рішенням спеціалізованої вченої ради з урахуванням специфіки роботи (галузь знань, спеціальність) та виду роботи.
Якщо робота і звіт подібності допущені (прийняті) науковим керівником, робота допускається до попереднього захисту і процедура наявності текстових запозичень (академічного плагіату) завершується. Звіт подібності долучається до матеріалів текстових робіт. Успішно захищені роботи впродовж наступного місяця розміщуються в базі даних Системи.
Звіт подібності додається до матеріалів справи здобувача наукового ступеня доктора філософії та може бути наданий членам спеціалізованої ради для аналізу (за запитом).
Процедура перевірки дисертаційного дослідження на наявність збігів в тексті є безкоштовною (перша). У разі необхідності перевірки роботи вдруге після внесення змін – процедура здійснюється за кошти здобувача у відповідності до Положення про надання платних послуг бібліотекою Університету Ушинського (https://pdpu.edu.ua/doc/norm_doc/P056.pdf). Надання в разову спеціалізовану вчену раду довідок або інших документів про перевірку дисертаційної роботи на плагіат в інших системах, програмних застосунках, в інших ЗВО та наукових установах не допускається.
Процедура перевірки академічних текстів на наявність текстових збігів застосовуються також до всіх статей, які розміщуються в наукових фахових виданнях, засновником яких є Університет Ушинського, а також з 2024 року до монографій, яким надається рекомендація до друку вченою радою Університету Ушинського (якщо інше не передбачено договором). Звіти подібності щодо перевірки наукових статей здійснює редакційна колегія наукових видань, монографій – Науково-методична комісія Університету Ушинського.
У разі підтвердження фактів порушення вимог академічної доброчесності, зокрема виявлення в тексті дисертації фактів плагіату та інших недоброчесних практик, визначених законодавством України про освіту, до таких здобувачів можуть бути застосовані види відповідальності, передбачені Положенням про присудження наукових ступенів доктора філософії та скасування рішень разових спеціалізованих рад та законодавством України.
За період реалізації освітньо-наукових програм з підготовки докторів філософії в Університеті Ушинського (з 2016 року), функціонування Комісії з доброчесності Університету Ушинського (з 2021 року) жодного звернення щодо підозр чи фактів недоброчесності в діях та академічних текстах учасників освітнього процесу за третім (освітньо-науковим) рівнем вищої освіти не було.