ДОВІДКА
ПРО РЕЗУЛЬТАТИ МОНІТОРИНГУ ЯКОСТІ ОСВІТНЬО-ПРОФЕСІЙНОЇ ПРОГРАМИ "ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА І СПОРТ" СПЕЦІАЛЬНОСТІ 017 «ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА І СПОРТ» ДЕРЖАВНОГО ЗАКЛАДУ «ПІВДЕННОУКРАЇНСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ
УНІВЕРСИТЕТ імені К. Д. УШИНСЬКОГО»
Відповідно до плану роботи університету у травні-червні 2020 р. проводилися онлайн-опитування здобувачів освіти щодо якості освітньо-професійної програми «Фізична культура і спорт» спеціальності 017 «Фізична культура і спорт» /за другим (магістерським) рівнем вищої освіти/ за допомогою інформаційної системи ІАСУ МОНУ.
В опитуванні взяли участь загалом 18 здобувачів освіти згаданої ОПП. Анкетування проводилось на умовах добровільної участі та анонімності. Опитування стосувалося якості освітнього процесу у першому та другому семестрах 2019/2020 навчального року.
Мета проведеного опитування полягала у:
- дослідженні найбільш властивих критеріїв якісної сторони викладання навчальних дисциплін;
- виявленні слабких та сильних сторін в організації освітнього процесу, що впливають на його ефективність;
- виявленні ступеню поінформованості здобувачів освіти щодо можливостей, які надає ОПП;
- визначенні пропозицій, потреб та зауважень здобувачів освіти;
- визначенні рейтингового місця викладачів за якістю викладання;
- інформуванні громадськості про результати опитування.
За результатами респонденти зазначали, що під час опанування навчальних дисциплін викладачі:
- ознайомлювали їх зі світовими науковими здобутками (100% опитаних);
- використовували на заняттях елементи індивідуалізованого та диференційованого навчання (94%);
- у достатньому обсязі надавали інформацію про цілі, зміст, очікувані результати навчання, порядок та критерії оцінювання (100%);
- застосовували чіткі і прозорі критерії оцінювання; давали змогу вчасно ознайомлюватися з формами контрольних заходів (94%);
- залучали до аудиторних занять професіоналів-практиків, роботодавців, експертів галузі (76%).
Водночас, респонденти констатували: наявність атмосфери взаємної поваги та партнерства, взаєморозуміння та довіри між викладачами і студентами (94%); відсутність обмеження з боку науково-педагогічних працівників академічної свободи здобувачів освіти (88%).
Викладання усіх навчальних дисциплін здійснювалося науково-педагогічними працівниками на високому рівні.
Найвище здобувачі освіти оцінили якість викладання А. І. Босенка (11,48 балів, «Технології функціональної діагностики у фізичній культурі»), Г. В. Тітової (11,28 балів, «Методика з обраного виду спорту»), П. Б. Джуринського (11.27 балів, «Теорія і методика фізичної культури»), В. Г. Тодорової (11,18 балів, «Технології спорту вищих досягнень») та ін.
Чільне місце посіли три критерії якості:
- професійні компетентності викладачів (10,98 б.);
- тактовність у спілкуванні й уважність до запитань здобувача освіти (10,96 б.);
- об`єктивність оцінювання компетентностей, знань і вмінь здобувача освіти (10,96 б.).
На думку респондентів, навчальні дисципліни освітньої програми забезпечували набуття соціальних навичок, так званих soft skills (повністю та до певної міри забезпечували – 99% відповідей).
100% опитаних відзначили відсутність нав’язування вибіркових дисциплін. 71% були повністю задоволені дієвістю процесу вибору навчальних дисциплін, 29% - в основному задоволені.
Усім опитаним відомі вимоги щодо дотримання доброчесності під час освітнього процесу, переважна більшість (94%) здобувачів освіти також обізнана про способи звернення до комісії з доброчесності.
Учасники опитування були в цілому задоволені організацією практик (задоволені – 69%, скоріше задоволені – 31 %). На думку студентів, практична підготовка сприяла здобуттю та/або формуванню компетентностей (професійно-важливих якостей), необхідних для майбутньої професійної діяльності (на високому рівні сприяла - 85%, на середньому рівні – 15%).
94% опитаних відзначили, що їхні пропозиції, оцінки, поради стосовно покращання освітньої програми враховуються повністю або беруться до уваги частково.
Загалом 88% опитаних констатували, що набір дисциплін освітньої програми для успішної роботи за фахом повністю достатній, 12% - що частково достатній. Абсолютна більшість респондентів (80%) відзначили, що їхні очікування щодо змісту освітньої програми повністю збіглися з її реальним змістом.
Більшістю учасників анкетування були високо оцінені такі параметри навчання в університеті, як:
- рівень безпеки освітнього середовища університету для життя та здоров`я (83% оцінили її на високому рівні /від 8 до 10 балів з 10 можливих/; на середньому рівні – 17% /від 5 до 7 балів/);
- функціонування в університеті соціально-допоміжних структур (повністю задоволені 71%, частково – 18%, 11% утруднилися з відповіддю);
- підтримка з боку університету з освітніх, організаційних, інформаційних, консультаційних, соціальних питань (83%);
- організація в університеті роботи, проведення заходів щодо профілактики та недопущення випадків сексуальних домагань, дискримінації, конфліктних ситуацій, булінгу тощо (95%).
Водночас, за результатами дослідження було установлено, що:
- 25% відзначили про необхідність ознайомлення їх з процедурою визнання результатів навчання, отриманих у межах неформальної освіти; деяку перевантаженість обсягу навчального навантаження; більше половини респондентів (62%) указали на дефіцит часу для наукової роботи.
Студентами вносилися поодинокі пропозиції щодо удосконалення змісту освітньої програми, зокрема щодо:
- вилучення дисципліни «Інформатика»»;
- доповнення основного блоку дисциплінами «Охорона життя».
Один опитаний висловив побажання збільшити обсяг практичної підготовки за рахунок скорочення теоретичної.
Отримані в ході дослідження результати розглянуті на засіданні кафедри теорії і методики фізичної культури та спортивних дисицплін та за можливістю ураховані під час організації освітнього процесу за вказаною вище освітньо-професійною програмою.