Кафедра загальних дисциплін та мовної підготовки іноземних громадян
Загальні відомості
Науково-педагогічний склад
Навчальна робота
Методична робота
Наукова робота
Організаційна робота
Контакти
Анонси програм 2015-2016 навчального року
Загальна інформація
Кафедра загальних дисциплін та мовної підготовки іноземних громадян входить до складу факультету післядипломної освіти та роботи з іноземними громадянами з 1 вересня 2009 року. Відповідно до навчальних планів кафедра забезпечує викладання таких нормативних навчальних дисциплін, як: «Українська мова» (І, ІІ, ІІІ сертифікаційні рівні навчання), «Російська мова» (І, ІІ, ІІІ сертифікаційні рівні навчання), «Основи української та зарубіжної літератури», «Історія України», «Основи соціальної та економічної географії світу», «Хімія», «Біологія», «Математика», «Фізика», «Креслення», «Основи інформатики та обчислювальної техніки». Сутність наскрізної концепції кафедри – організація роботи над формуванням і вдосконаленням професійно-комунікативної компетенції іноземних громадян у контексті реформування сучасної системи освіти. У цій Концепції конкретизується зміст навчального процесу та напрям наукових досліджень «Розвиток наукового стилю мовлення іноземних студентів». Керівництво названим напрямом наукових досліджень покладено на доцента кафедри, к. пед. н. Л. І. Орєхову.
Кафедра здійснює роботу за такими напрямами:
1) підготовка іноземних громадян до вступу у вищі навчальні заклади;
2) мовна підготовка іноземних громадян, які навчаються за освітньо-кваліфікаційними програмами «Бакалавр», «Спеціаліст», «Магістр»;
3) мовна підготовка іноземних громадян, які навчаються в аспірантурі;
4) стажування іноземних громадян з російської та української мов.
Склад кафедри
На кафедрі працюють 11 викладачів: зав. кафедри, к. філол. н., доцент С. В. Лазаренко, к. філол. н., доцент І. В. Бондаренко, к. пед. н., доцент Л. І. Орєхова, к. пед. н., доцент І. Л. Фоміна, к. пед. н., доцент М. О. Грудок-Костюшко, к. пед. н., ст. викл. А. О. Буднік, ст. викл. Л. М. Баріна, ст. викл. Т. В. Шайкіна, викл. О. М. Маковська, викл. А. І. Ротар, викл. О. В. Вірич.
Навчально-методична робота
Зміст навчально-методичної роботи кафедри є багатоаспектним, гнучким та відповідає сучасним потребам суспільства і вимогам Міністерства освіти і науки України до змісту вищої освіти.
Викладачі кафедри здійснюють активну роботу з навчально-методичного забезпечення дисциплін, що закріплені за кафедрою. Відповідно до цього розроблені, оновлені та затверджені у встановленому порядку робочі навчальні програми дисциплін, навчально-методичні комплекси дисциплін, конспекти лекцій, матеріали до практичних занять, завдання для модульного та підсумкового контролю знань слухачів, студентів і аспірантів, завдання до заліків та екзаменів, розроблений і впроваджений наочний матеріал для опрацювання текстів наукового стилю. Для вступних випробувань на ОРК «Бакалавр», «Спеціаліст», «Магістр», а також для аспірантів підготовлені програми співбесіди з української та російської мов.
Усі навчальні дисципліни, що забезпечує кафедра, повністю забезпечені методичною літературою. Вона постійно удосконалюється, змінюється відповідно до змін у науці та нормативних документах Міністерства освіти і науки України.
Викладачі кафедри уклали:
Учебно-методический комплекс дисциплины «Русский язык» (1-4 курсы, ІІ сертификационный уровень) для студентов отрясли знаний: 0101 Педагогическое образование, 0102 Физическое воспитание, спорт и здоровье человека, 0202 Искусство, 0301 Социально-политические науки, 0402 Физико-математические науки, 0403 Системные науки и кибернетика, 0203 Гуманитарные науки, направления подготовки: 6.010101 Дошкольное образование, 6.010102 Начальное образование, 6.010106 Социальная педагогика, 6.010201 Физическое воспитание, 6.020202 Хореография*, 6.020204 Музикальное образование*, 6.020205 Изобразительное искусство*, 6.030102 Психология*, 6.040201 Математика*, 6.040203 Физика*, 6.040302 Информатика*.
Учебно-методический комплекс по дисциплине «Методика преподавания русского языка как иностранного».
Учебно-методический комплекс дисциплины «Русский язык» (І сертификационный уровень) для слушателей направления подготовки иностранных граждан к поступлению в высшие учебные заведения Украины (специальности гуманитарные).
Учебно-методический комплекс дисциплины «Русский язык» (І сертификационный уровень) для слушателей направления подготовки иностранных граждан к поступлению в высшие учебные заведения Украины (специальности инженерно-технические и инженерно-экономические, охраны здоровья, биологические, физкультуры, сельскохозяйственные (не инженерные)).
Програму нормативної навчальної дисципліни підготовки бакалавра українська мова ІІ рівень (за вимогами кредитно-модульної системи) напряму підготовки 6.010101 Дошкільна освіта; 6.010102 Початкова освіта; 6.010106 Соціальна педагогіка; 6.010201 Фізичне виховання; 6.020202 Хореографія*; 6.020204 Музичне мистецтво*; 6.020205 Образотворче мистецтво*; 6.020303 Філологія*; 6.030102 Психологія*; 6.040201 Математика*; 6.040203 Фізика*; 6.040302 Інформатика*.
Программу нормативной учебной дисциплины подготовки бакалавра русский язык ІІ уровень (по требованиям кредитно-модульной системы) направления подготовки 6.010101 Дошкольное образование; 6.010102 Начальное образование; 6.010106 Социальная педагогика; 6.010201 Физическое воспитание; 6.020202 Хореография*; 6.020204 Музыкальное искусство*; 6.020205 Изобразительное искусство*; 6.020303 Филология*; 6.030102 Психология*; 6.040201 Математика*; 6.040203 Физика*; 6.040302 Информатика*.
Програму співбесіди з української мови для іноземних громадян, які вступають на базі повної загальної середньої освіти на ОКР «Бакалавр».
Програму співбесіди з української мови для іноземних громадян, які вступають на ОКР «Спеціаліст», «Магістр».
Програму державного іспиту з навчальної дисципліни «Українська мова» ІІ рівень.
Программу собеседования по русскому языку для иностранных граждан, которые поступают на базе полного среднего образования на ОКУ «Бакалавр».
Программу собеседования по русскому языку для иностранных граждан, которые поступают на базе полного среднего образования на ОКУ «Специалист», «Магистр».
Программу государственного экзамена по учебной дисциплине «Русский язык» ІІ уровень.
Методичні рекомендації щодо проведення та оцінювання державного іспиту з навчальної дисципліни «Російська мова».
Навчальну програму стажування педагогічних (науково-педагогічних) працівників з «Російської мови» розраховану на стажування з відривом від основного місця роботи (без відриву від основного місця роботи) для викладачів, стаж роботи яких становить менше 10 років.
Навчальну програму стажування педагогічних (науково-педагогічних) працівників з «Російської мови» розраховану на стажування з відривом від основного місця роботи (без відриву від основного місця роботи) для викладачів, стаж роботи яких становить більше 10 років.
Учебно-методическое пособие Самостоятельная работа для иностранных студентов по дисциплине «Русский язык как иностранный» (II сертификационный уровень обучения)
Учебное пособие «Диагностика учебных достижений иностранных студентов по дисциплине «Русский язык как иностранный» (І–II–ІІІ сертификационный уровень обучения).
Практикум по русскому языку для студентов-иностранцев. Модуль № 16-19. Родительный падеж / Шайкина Т. В. Миркович И. Л. - Одесса, 2031 – 43 с.
Отже, робота кафедри спрямована на підвищення рівня методичної складової процесу викладання російської та української мов як іноземних.
Наукова робота
Кафедра активно бере участь у науковій роботі університету. Тема науково-дослідної роботи кафедри «Розвиток наукового стилю мовлення», над якою активно працюють всі викладачі кафедри.
За період з 2009 по 2014 роки надруковано понад 300 наукових та навчально-методичних праць, у тому числі у фахових виданнях України та міжнародних фахових виданнях. Викладачі кафедри регулярно беруть участь у Міжнародних наукових і науково-практичних конференціях, семінарах, форумах (Угорщина, Польща, Ізраїль, Німеччина, Туреччина, Росія, Молдавія, Вірменія, США, Білорусія, Австралія), проходять стажування у вищих навчальних закладах м. Одеси. Кафедра є базою для проходження стажування викладачів з російської та української мов як іноземних.
Науково-дослідна робота студентів є складовою частиною діяльності кафедри. Наукова робота студентів здійснюється з метою реалізації інтелектуального потенціалу студентів, підвищення студентської творчої ініціативи, розвитку комунікативної компетенції тощо.
Студенти залучаються до виконання науково-дослідних робіт, беруть участь у наукових конференціях, наукових семінарах, конкурсах, олімпіадах. Результати своїх досліджень іноземні слухачі та студенти обговорюють на науково-практичних конференціях і семінарах. Упродовж 2010-2014 н. р. за участю студентів опубліковано понад 40 праць.
Список наукових праць викладачів кафедри загальних дисциплін та мовної підготовки іноземних громадян
Лазаренко С. В., Ротар А. І. Функціонування прецедентних феноменів у заголовках газетних текстів // Науковий вісник Херсонського державного університету. – Серія «Лінгвістика» ?: зб. наук. праць. Вип. ХХІ. – Херсон?: ХДУ, 2014. – С. 123–126.
Лазаренко С. В., Ротар А. І. Види інтертекстуальності в сучасному політичному дискурсі (на матеріалі політичних звернень) // Науковий вісник ПНПУ імені К. Д. Ушинського. Лінгвістичні науки. – 2014. – № 19. – С. 73–81.
Лазаренко С. В. Прецедентні феномени в сучасному українському газетному дискурсі та їхня роль у формуванні вторинної мовної особистості під час викладання української мови як іноземної // Теоретична і дидактична філологія?: зб. наук. праць. – Вип. 18. – Переяслав-Хмельницький, 2014. – С. 78–83.
Лазаренко С. В. Використання гіпертекстової технології під час мовної підготовки іноземців у ВНЗ України // Науковий вісник ПНПУ імені К. ?Д. ?Ушинського. – 2014. – № 9–10. – С. 66–73.
Лазаренко С. В. Гіпертекст як один із основних інструментів сучасних інформаційно-комунікативних технологій у процесі мовної підготовки іноземців у ВНЗ України (на матеріалі газетних текстів) // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». – Додаток 5 до Вип. 31?: Тематичний випуск «Проблеми емпіричних досліджень у психології». – К. ?: Гнозис, 2014. – С. 262–269.
Лазаренко С. В. Кібертехнології та інфотехнології в процесі мовної підготовки іноземців у ВНЗ України (кореляція понять «текст», «гіпертекст», «кібертекст») // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». – Додаток 1 до Вип. 5, Том ІІІ (54)?: Тематичний випуск «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського простору». – К.?: Гнозис, 2014. – С. 162–171.
Лазаренко С. В. Виды связности газетного текста и приёмы работы с ними на уроках РКИ // Русская филология. Вестник Харьковского национального университета имени Г. С. Сковороды. – Харьков, 2014. – № 3 (52). – С. 69–75.
Лазаренко С. В. The role of newspaper text in forming linguo-culturological competence of foreigners in the Ukrainian language study // Modern tendencies in pedagogical education and science of Ukraine and Israel the way to integration. – 2014. – № 5. – С. 200–206.
Лазаренко С. В., Цветокова Т. В., Иванова Н. Г. Научный стиль речи. Профессионально-ориентированный тестовой тематический практикум по грамматике русского языка для студентов-иностранцев (медико-биологический профиль) (первый сертификационный уровень) // Учебное пособие по формированию у иностранных студентов учений трансформировать грамматические конструкции на основе чтения текстов по специальности, объединённых макротемой «Кровеносная система». – Одесса, 2011. – 163 с.
Лазаренко С. В. Аннотирование и реферирование как виды аналитико-синтетической обработки документов // Учебное пособие по русскому языку для иностранных студентов IV курсов. – Одесса, 2011. – 55 с.
Лазаренко С. В. Початковий курс української мови для іноземних студентів філологічних спеціальностей з КНР // Навчальний посібник. – Одеса?: ПНПУ імені К. Д. Ушинського, 2010. – 137 с.
Лазаренко С. В. Текст як основна одиниця комунікативного акту // Виховання і культура: ? Міжнародний науково-практичний журнал (альманах). – 2009. – № 1– 2 (17–18). – С. 79–85.
Лазаренко С. В. Граматичні засоби актуалізації синсемантичності газетних заголовків // Лінгвістичні студії?: зб. наук. праць. – Донецьк?: ДонНУ, 2009. – Вип. 19. – С. 91–94.
Лазаренко С. В. Українська мова для іноземців (розмовно-фонетичний курс) // Навчальний посібник. – Одеса?: ПНПУ імені К. Д. Ушинського, 2009. – 104?с.
Хименес Карлос, Барiна Л. М. Метод проектов на уроках русского языка как иностранного как путь формирования языковой личности инфона / Карлос Хименес, Л. М. Барина // Актуальні питання слов’янського мовознавства. – Вип. VІІI. – Одеса : Homeless Publishing, 2013. – С. 101–114.
Баріна Л. Pекомендацiї щодо проведення вступних екзаменiв в аспiрантуру з дисциплiни «Росiйська мова як іноземна ІІІ сертифiкацiйного рiвня навчання» та лiнгводидактичнi екзаменацiйнi матерiали для iноземних слухачiв нефiлологiчних спецiальностей (за вимогами кредитно-модульної системи): Навчально-методичний посiбник/ Л. М. Барiна//Одеса, 2013. – 57с.
Бондаренко І. В. Мова філософії у викладанні української мови за професійним спрямуванням в технічному вузі : мат. наук.-практ. міжвузівського семінару «Роль філософії у формуванні сучасного студента», 2013 / Одеса, ОНМУ. – 2013.
Бондаренко І. В. Засоби семантизації професійної лексики для іноземних студентів : мат. міжвузівської конф./ Одеса, ОНАХТ. – 2013.
Бондаренко І. В. К вопросу о границе имени собственного и нарицательного. : Інтелект. Особистість. Цивілізація/ Збірник наукових праць. – Донецьк, 2014.
Грамматика русского языка. Учебное пособие по русскому языку для студентов факультета физики и математики // А. А. Будник. – Ч.1. – Одесса, 2014. – 160 с.
Грамматика русского языка. Учебное пособие по русскому языку для студентов факультета физики и математики // А. А. Будник. – Ч.2. – Одесса, 2014. – 170 с.
Буднік А. О. І. А. Хижняк. Прецедентні тексти як засіб формування комунікативної компетенції у мовно-літературній освіті майбутніх словесників / А. О. Буднік,І. А. Хижняк // Science And Education A New Dimension. Pedagogy And Psychology. – Budapest, Vol.7.2013. – p. 27–31
Буднік А. О. Формування мовної особистості в умовах професійної підготовки майбутніх учителів-словесників / А. О. Буднік // Матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції «Інноваційні підходи до професійної підготовки майбутнього вчителя в умовах ВНЗ», 7-8 листопада 2013 р. – Одеса, 2013;
Белгин Акпинар Лучшие творческие годы Тараса Шевченко / А. Белгин // Материалы ХVІІІ Международного молодежного форума «Радиоэлектроника и молодежь в ХХІ веке». – Т.12. – Харьков, 2014. – С. 74–75 (науковий керівник А. О. Буднік)
Буднік А., Чолієва С. Лінгвокультурологічний аспект перекладознавства творів Т.Шевченка / А. Буднік, С. Чолієва // Феномен Тараса Шевченка у світовому літературному контексті: збірник студентських наукових праць (Одеса, 14-15 березня 2014 року) / Міністерство освіти та науки України. ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського. – Одеса, 2014. – Випуск 3. – С. 109–113.
Грудок-Костюшко М. А. Рекламный текст в процессе преподавания РКИ. http://uapryal.com.ua/training/m-a-grudok-kostyushko-odessa-s-a-soloveva-cherepovets-reklamnyiy-tekst-v-protsesse
Грудок-Костюшко М. А. Роль личностно ориентированных технологий в развитии речи билингвов // Сборник научных работ«Русский язык в поликультурном мире». – Киев: Освіта України, 2013. – С. 219–223.
Грудок-Костюшко М. А. Использование инновационных технологий для развитии речи детей в условиях билингвизма // Теория и методика обучения русскому языку дошкольников в условиях полилингвизма. Монография. – Запорожье: ООО «ЛИПС» ЛТД, 2012. – С.152–160.
Грудок-Костюшко М. О. Доцільність впровадження сучасних європейських комунікативних технологій у систему вищої освіти // Тези доповідей Міжнародної науково-практичної конференції «Управління якістю підготовки фахівців»: Міжнар. наук-метод. конф. (18-19 квітня 2013 р.). – Одеса, Одеська держ. академія будівництва та архітектури, 2013. – С. 59–61.
«Основи економічної та соціальної географії країн світу». Навчальний посібник рос. мовою для іноземних студентів (Ч.1) – Одеса: ПНПУ ім. К. Д . Ушинського. – 2014. – 58 с.
Маковська О. М. Україна-ЄС: формування активної громадської позиції в період глобальної фінансової та економічної рецесії // Європейський проект та Україна: матеріали наук.-практ. конф./ за заг.ред. М. М. Іжи, В. М. Кривцової. – Одеса, 2013. – С.129–132.
Орєхова Л. І. Культуротворчий аспект у лінгводидактиці кінця 19-першої половини 20 століття: Б. Грінченко IУ Международный научный форум «Современные тенденции в педагогическом образовании и науке Украины и Израиля: путь к интеграции» / Университетский центр Ариель в Самарии, Total Graphics Ариель, государство Израиль, 2013. – С. 266–271.
Орєхова Л. І. Внесок українських лінгводидактів і педагогів у другій половині ХІХ-першій половині ХХ століття у загальноєвропейську скарбницю ІУ Міжнародний науковий Конгрес у Мюнхені «Украіністика в Європі. & Німеччина і Україна»: зб. наук. праць. – Т.УІ./ за заг. ред. Дарини Блохин.-Мюнхен - Тернопіль: Астон, 2013. – С. 399–414.
Орєхова Л. І. Культуротворчий аспект у лінгводидактиці кінця 19-першої половини 20 століття: Б. Грінченко // IУ Международный научный форум «Современные тенденции в педагогическом образовании и науке Украины и Израиля: путь к интеграции» / Университетский центр Ариель в Самарии, Total Graphics Ариель, государство Израиль, 2013. – С. 266–271.
Орехова Л. И. Моя студенческая жизнь в Украине // Сборник материалов Второй международной конференции студентов-иностранцев подготовительных и основных факультетов, слушателей центров обучения иностранных граждан ( 16-17 мая 2013 г., г. Харьков, Харьковский национальный университет радиоэлектроники) / Харков: ХНУРЕ, 2013 . – С. 89–90.
Орехова Л. И. О воспитании будущего педагога-музыканта // Сборник материалов Второй международной конференции студентов-иностранцев подготовительных и основных факультетов, слушателей центров обучения иностранных граждан ( 16-17 мая 2013 г., г. Харьков, Харьковский национальный университет радиоэлектроники) / Харков: ХНУРЕ, 2013 . – С. 147–148.
Мирковіч І. Л., Ротар А. І., Шайкіна Т. В. Языковая коммуникация и её виды // Проблеми та перспективи розвитку науки на початку третього тисячоліття у країнах СНД: матеріали ХV Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференціі, Переяслав-Хмельницький, 2013 – С. 155–157.
Методика формирования монологической речи у иностранных студентов / І. Л. Фоміна // Украинская ассоциация преподавателей руського язика и литературы: електронне наукове видання. – Ялта, 2013. uapryal.com.ua/.../i-l-fomina-odessa-metodika-formirovaniya-monologi.?
Новелістика як засіб розвитку образності мовлення студентів філологічного факультету / І. Л. Фоміна // Современные тенденции в педагогической науке и Израиля: путь к интеграции. – Выпуск №4 научных трудов учених Израиля и Украины. – Ариель, 2013. – С. 335–339.
Фоміна І. Л. Новелістика як засіб розвитку образності мовлення студентів філологічного факультету // IV Международный научный форум «Современные тенденции в педагогической науке Украины и Израиля: путь к интеграции» / Университетский центр Ариель в Самарии, Ариель, государство Израиль, 2013. – С. 335–339.
Організаційна та виховна робота
Викладачі кафедри активно беруть участь в організаційній роботі університету. Разом з кафедрою української та зарубіжної літератур з 2008 року проводять Всеукраїнську науково-практичну конференцію для молодих учених «Українська культура ХХ-ХХІ століття», що висвітлює актуальні дослідження у філософії, соціології, педагогіці, психології, літературі, мовознавстві та лінгводидактиці.
З 2010 року кафедра проводить Міжнародну науково-практичну конференцію «Підготовка фахівців для іноземних країн у вищих навчальних закладах України: проблеми та перспективи розвитку», з 2015 року започатковує Всеукраїнську науково-практичну конференцію молодих учених і студентів «Актуальні проблеми мовної підготовки іноземних громадян у вищих навчальних закладах України»
Виховна робота є однією із найважливіших складових в організації навчально-виховного процесу і ґрунтується на засадах нормативно-правової бази законів України. З урахуванням загального факультетського плану виховної роботи кафедра загальних дисциплін та мовної підготовки іноземних громадян щороку розробляє план виховної роботи, в основі якої українські народні традиції, кращі надбання національного та світового мистецтва педагогіки. Виховання органічно поєднується з процесом навчання молоді, опануванням основ наук, багатством національної та світової культури.
Викладачі кафедри, куратори академічних груп постійно беруть участь у виховній роботі студентського колективу та в організації позанавчальних культурних заходів, зокрема, проводять круглі столи, наукові дискусії, студентські вечори, зустрічі, концерти, разом зі студентами відвідують театри, музеї, галереї, проводять знайомство з бібліотекою університету, науковою міською бібліотекою імені М. Горького, екскурсії містом Одеса тощо.
Головною метою роботи зі студентами-іноземцями є допомога в адаптації їх на початкових етапах навчання, ознайомлення студентів з історією, культурою міста та України. Основними формами роботи є бесіди, індивідуальні консультації викладачів.
Викладачі кафедри постійно проводять екскурсії: ознайомча екскурсія з Південноукраїнським національним педагогічним університетом імені К. Д. Ушинського (ознайомлення з факультетами університету, навчальними корпусами, науковою бібліотекою), містом Одеса («Храми Одеси», «Літературна Одеса», «Історія Одеси», «Вузи Одеси», «Культурна Одеса», «Адміністративні об’єкти транспортних підприємств м. Одеса», «Промислові підприємства м. Одеса»), відвідують Одеський археологічний музей, Одеський театр опери та балету, Одеський академічний театр музикальної комедії імені М. Водяного, концерт органної музики в Кафедральному соборі св. Павла, Одеський художній музей, Одеський археологічний музей НАН України, організовують виїзні екскурсії до Миколаївського зоопарку, Замку тамплієрів, у Булгород-Дністровську фортецю.
За останній рік викладачі кафедри були залучені до багатьох масових студентських заходів, що презентували культуру, мову та традиції студентів-іноземців. Серед них були і святкування Дня незалежності КНР (02.10.2013 р.) та Міжнародного дня Навруза (26.03.2014 р.) спільно з міжнародним відділом. Свято «Курбан-байрама» (листопад 2013 р.) викладачі кафедри організували спільно з активом студентів-іноземців Туркменістану Інституту мов світу, Інституту мистецтв, Інституту фізики та математики. На свято були запрошені іноземні громадяни, які навчаються в інших вищих навчальних закладах України.
Контакти: -