Наукова та навчально-методична лабораторія диференціальної психофізіології та адаптивної корекції
Наукова та навчально-методична лабораторія диференціальної психофізіології та адаптивної корекції
Наукова та навчально-методична лабораторія «Диференціальної психофізіології та адаптивної корекції» (науковий керівник д. мед. н. професор, академік АН ВО України Т. В. Дегтяренко) була створена в 2007 році на базі кадрового складу кафедри спеціальної педагогіки і психології, а з 2015 року продовжує науково-методичну діяльність на кафедрі біології і основ здоров’я.
До складу вищезазначеної лабораторії поряд з керівником входять співробітники університету к. пед. н. доц. Л. М. Коргун, к. псих. н. доц. Л. О. Акопова-Прокоф’єва, к. пед. н. доц. В. Г. Ковиліна, к. пед. н. доц. О. В. Літовченко к. с.-г. н. ст. викл. В. Ф. Коджебаш, а також аспіранти О. О. Зіборова, Н. В. Павлова, О. О. Костюк, М. Г. Буряк, Р. С. Яготін.
Від початку створення лабораторії її співробітниками опубліковано понад 250 статей у фахових виданнях з актуальних проблем психофізіології, спеціальної психології та корекційної педагогіки. Підготовлено 19 методичних матеріалів до навчальних курсів з циклу дисциплін, що викладаються. Видано підручник з грифом МОН України для студентів вищих навчальних закладів: Дегтяренко Т. В., Ковиліна В. Г. «Психофізіологія раннього онтогенезу», а також 2 навчальних посібника доцентом Л. М. Коргун «Дети с отклонениями в развитии. Психологические особенности. Психолого-педагогическая диагностика» та «Основи корекціїної педагогіки» для студентов психолого-педагогического профилю. У напряму розробки нових методів діагностики психофізіологічного стану дітей, зокрема індивідуалізованої оцінки перцептивно-когнітивних та психомоторних функцій дитини співробітниками лабораторії отримано 36 Патентів України. Пріоритетними є довідки на 2 авторських психодіагностичних твора (2014 рік).
Завершене видання двох навчальних посібників для студентів психолого-педагогічного профілю у співавторстві: «Діагностика та корекція психомоторних порушень у розумово відсталих дітей» (2015) і «Основи генетичної психофізіології» (2016), навчально-методичного посібника «Корекція заїкуватості у дітей дошкільного віку»(2016). Здійснене видання пiдручника «Антропогенетика для психологов» для студентів психолого-педагогічного профілю (2016, 268 с.). В дійсний час розпочата підготовка до друку трьох навчальних підручників для студентів ВНЗ, а саме: «Психофізіологія індивідуальності», «Патологія нейроонтогенезу» і «Психогенетика онто- та дизонтогенезу».
Співробітники лабораторії постійно беруть активну участь у роботі науково-практичних конференцій міжнародного та вітчизняного рівня, за останні два роки зроблено понад 90 доповідей з пріоритетних напрямів диференціальної психофізіології, спеціальної психології та корекційної педагогіки.
Дегтяренко Т.В. входить до складу редакцiйної колегії фахового для медичних наук видання – міжнародного медико-філософського журналу «Інтегративна антропологія» (від початку його заснування Одеським національним медичним університетом у 2003 р. і до теперішнього часу).
Професор Т. В. Дегтяренко є членом Спеціалізованої вченої ради з захисту докторських та кандидатських дисертацiй при Одеському національному медичному університеті та залучена до складу Експертної ради з попереднього розгляду дисертаційних робіт у вищезазначеній Раді за спеціальністю «патологiчна фізіологiя». Від початку створення в 2007 р. Спеціалізованої вченої ради при ПНПУ імені К. Д. Ушинського є членом цієї Ради і в дійсний час залучена до експертної роботи за спеціальністю «історія психології та загальна психологія». На базі лабораторії проводиться активна діяльність щодо підготовки наукових кадрів та залучення студентів до науково-дослідної роботи; за останні роки захищено сім кандидатських дисертацій за фахом «патологічна фізіологія», «спеціальна психологія» та «вікова та педагогічна психологія», а також одна дисертаційна робота на здобуття наукового ступеню доктора медичних наук за спеціальністю «патологічна фізіологія». В дійсний час здійснюється підготовка до офіційного захисту дисертаційних робіт п’яти аспірантів лабораторії на здобуття вченого ступеня кандидата наук за фахом корекційна педагогіка, вікова і педагогічна психологія та патологічна фізіологія.
Основними напрямами науково-дослідної роботи є наступні:
- Створення конкурентоспроможних методик об'єктивної оцінки психофізіологічного стану дітей і підлітків, які дозволяють здійснювати індивідуалізовану інтегральну оцінку їхніх психологічних особливостей, виявляти та прогнозувати індивідуальні траєкторії психофізіологічного розвитку дитини.
- Виявлення астенічних, неврозоподібних станів на доклінічних стадіях їх розвитку, своєчасна діагностика ознак психопатологічних розладів, що має особливе значення у зв'язку з використанням комп'ютерних технологій і підвищенням стресового навантаження у дітей (ризик розвитку зорового комп'ютерного синдрому).
- Рання діагностика у дітей і підлітків генетично-детермінованих синдромів (аутизму, гіперактивності й дефіциту уваги), а також агресивності.
- Своєчасна діагностика наслідків нейротропного токсичного впливу на нейроструктури ЦНС (наркоманічні синдроми, алкогольна інтоксикація та ін.).
- Диференціальна діагностика функціонального стану окремих сенсорних систем мозку (зорової, слухової, вестибулярної) для своєчасного виявлення дефіцитарності сприйняття та розробка адекватних, патогенетично орієнтованих методів адаптивної корекції у дітей з ураженнями аналізаторних систем мозку.
- Інтегральна оцінка стану психомоторної функції людини за параметрами зорової аферентації для виявлення індивідуальних особливостей щодо сприйняття інформаційних сигналів різної модальності (світло, звук, музикальні мелодії, тактильні стимули, мовленнєві сигнали тощо).
- Своєчасна діагностика зниження уваги та працездатності (водії далеких рейсів, оператори ЕОМ, диспетчери аеропортів та низка професій, які потребують швидкої ідентифікації об'єктів спостереження з моментальним реагуванням та прийняттям оптимального рішення в крос-ситуаціях).
- Участь у створенні систем ідентифікації особистості (патерни лупилографїї винятково індивідуалізовані, як ЕКГ-спокою, почерку, міміка, жести, малюнок візерунка пальців, малюнок райдужної оболонки ока).
- Розробка психофізіологічних методик для об'єктивного виявлення емоційної: лабільності та стресорного напруження, які придатні для скринінгових обстежень окремих категорій населення.
- Діагностичне обстеження жінок з ускладненою вагітністю для профілактики пренатального стресу у дитини, ознаки якого негативно позначаються на психофізіологічному розвитку дітей.