Біла Олена Олександрівна.
доктор педагогічних наук
доцент
доцент кафедри соціальної педагогіки, психології і педагогічних інновацій
II. Індивідуальна робота працівника.
Навчальна робота.
Дисципліни, які викладаються на кафедрі:
1. Технологія роботи соціального гувернера
2. Технології соціальної роботи в зарубіжних країнах
3. Дисципліна спеціалізації (Першооснови соціально-педагогічного проектування)
4. Основи охорони праці
5. Охорона праці у галузі
6. Методика організації волонтерського руху
7. Технології роботи з дітьми вулиці
8. Методика викладання соціально-педагогічних дисциплін
9. Методологія соціально-педагогічного дослідження
-
Курсове і дипломне проектування.
Тематика курсових проектів:
3 курс 1 група - заочна форма навчання
1. Іваницька О. В. Особливості професійної діяльності соціального педагога у літньому таборі.
2. Гаплик Ю. В. Вплив засобів масової інформації на соціальне виховання підлітків
3 курс 1 група - денна форма навчання
1. Газетова Н. Є. Застосування проективних методик в роботі соціального педагога з молодшими школярами приватних шкіл.
2. Самсонович Л. Ю. Специфіка роботи шкільного соціального педагога з підлітками із дистантних сімей
3. Євтушина М. П. Особливості соціально-педагогічної роботи з формування свідомого ставлення старшокласників до батьківства
4 курс 1 група - заочна форма навчання
1. Сергеєва Г. О. Застосування методу Марії Монтессорі у корекційно-розвивальній роботі з молодшими школярами в умовах дитячих притулків
2. Федорова В. В. Соціально-педагогічна реабілітація «дітей вулиці» в Україні – добре.
3. Ларіонова О. А. Привенція девіантної поведінки молодших школярів засобами театральної діяльності
4 курс 1 група - денна форма навчання
1. Сотнічук О. В. Застосування засобів масової інформації в корекційній роботі соціального педагога з агресивними підлітками
2. Сита М. С. Професійна підготовка соціальних педагогів у Німеччині та США
Тематика дипломних проектів:
Георгієва О. Застосування Інтернет – ресурсів у соціально-педагогічному консультуванні старшокласників
Тематика магістерських робіт:
Лутовська Л. Сучасні тенденції сімейної підготовки дівчат у єврейських общинах України та зарубіжжя
-
Підготовка студентів до участі в конкурсах соціально-педагогічних проектів:
На конкурс соціальних проектів БФ «Україна – 3000» (м. Київ, 2014) представлено та відзначено соціально-педагогічний проект студентка 5 курсу 1 групи Георгієвої О. «Благодійний всеобуч старшокурсників для першокурсників»
-
Методична робота
-
Монографії, підручники, навчальні посібники.
-
1. Біла О.О. Соціальна робота в Україні // Інтегрований курс соціально-педагогічної теорії і практики: Навчальний посібник ПДПУ / За ред. І.М.Богданової. – Одеса: Пальміра, 2005. – С.418-511.
2. Біла О.О. Підготовка студентів до шлюбу та сімейного життя // Виховна робота зі студентською молоддю: Навчальний посібник / За заг. ред. Т.Ю.Осипової. - Одеса: Фенікс, 2006. – С.96-108.
3. Біла О.О. Педагогіка вищої школи // Інтегрований курс соціально-педагогічної теорії і практики: Навчальний посібник ПДПУ / За ред. І.М.Богданової. – Одеса: Пальміра, 2008. – С.216-337.
4. Біла О.О. Психологія управління (соціально-психологічний контекст): Навчальний посібник // Серія “Управління навчальними закладами”/ за заг. ред. О.Я. Чебикіна. – Одеса: Видавець СВД М.П.Черкасов, 2008. – 232с.
5. Біла О.О. Першооснови соціально-педагогічного проектування: навчально-методичний посібник / О.О.Біла. – Одеса: Астропринт, 2012. - 260 с.
6. Біла О.О. Підготовка майбутніх фахівців соціономічної сфери до проектування професійної діяльності: теорія і практика : [монографія] / О.О. Біла. – Одеса : Астропринт, 2013. – 420 с.
Методичні рекомендації
1. Біла О.О. Формування готовностi майбутнiх вчителiв до органiзацi? художньо? дiяльностi молодших школярiв: методичнi рекомендацi?. – ?зма?л: ІДПІ, 1997. – 50с.
2. Біла О.О. Психолого-педагогiчнi засади збагачення духовностi молодших школярiв засобами художньо? дiяльностi: методичнi рекомендацi?. – ?зма?л: ІДПІ, 1999. – 40 с.
3. Біла О.О. Педагогічна діагностика виховного потенціалу сім”ї: методичнi рекомендацi?. – ?зма?л: ІДПІ, 2002. – 53с.
-
Мультимедійні і презентаційні матеріали до навчальних курсів.
1. Приклади структурування соціально-педагогічних проектів, що спільно розроблені зі студентами-бакалаврами згідно вимог, що передбачені у програмах дисципліни спеціалізації “Першооснови соціально-педагогічного проектування” та навчального курсу “Методика організації волонтерського руху”:
-
студентський благодійний проект “Новорічний настрій – дітям!”, презентований на сайті проекту “Доброчин” міського благодійного фонду “Молода громада”: [Електронний ресурс].- режим доступу:
-
соціально-педагогічний проект організації клубного об’єднання старшокласників-квестерів “ Лови яскраве життя!”, презентовані на сайті проекту “Доброчин” міського благодійного фонду “Молода громада”:
[Електронний ресурс].- режим доступу:
2. Комплект рекомендованих статей для самостійного опрацювання студентами:
-
до навчального курсу “Технології соціальної роботи у зарубіжних країнах”:
Белая Е. Образование по-турецки [Електронний ресурс]. - режим доступу:
http://egitim.com.ua/misafir-kalem/243-2010-01-26-22-54-45.html
-
до навчального курсу “Технологія соціально-педагогічної роботи за місцем проживання”:
Біла О.О. Вектор п’ятнадцятий: від монотонно-ляльководного до райдужно-дитиноцентрованого шкільного інтер’єру // Біла книга національної освіти. Ч.2. (Сили змін та вектори руху до нової освіти України) / [Упоряд. В.В.Громовий]. – К.: Міжнародний благодійний фонд “Україна-3000”, 2009. – С.72-76. – [Електронний ресурс]. - режим доступу:
http://www.ukraine3000.org.ua/img/forall/Ped.pdf
-
до навчального курсу “Методика викладання соціально-педагогічних дисциплін”:
Біла О.О. Визначення групи фахівців-соціономістів у соціально-педагогічному професійному середовищі// Дошкільна, передшкільна та початкова ланки освіти: реалії та перспективи. Матеріали Першого міжнародного педагогічного конгресу // наук.-практ. ж. Південного наук. центру АПН України “Наука і освіта”. – 2011. - №4 (1). – червень-липень. – С. 31 - 34 [Електронний ресурс].- режим доступу:
http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/NiO/2011_4_1/statti/Byla.htm
-
Наукова робота.
-
Тема науково-дослідницької роботи:
-
Теорія і методика підготовки майбутніх фахівців соціономічної сфери до проектування професійної діяльності
-
Розділ, за яким відбувається дослідження.
Пропедевтика професійних деструкцій майбутніх фахівців соціономічної сфери у вищих закладах педагогічної освіти.
-
Керівництво студентською науково-дослідницькою роботою.
Підготовлено студентів до участі у всеукраїнській науковій конференції «Студентські соціальні ініціативи: реалії та перспективи» (Одеса, 2014) та видано співавторську статтю:
Біла О.О., Лутовська Л. Проектування корекційної діяльності соціального педагога з агресивними учнями в умовах загальноосвітніх шкіл: теорія і практика : Студентські соціальні ініціативи: реалії та перспективи: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Одеса : Вид. Букаєв В.В., 2014. – Вип. 8. – С. 92-95 с.
-
Наукові статті, тези.
1. Біла О.О. Феномен інформаційно-комунікативної мобілізації майбутніх фахівців соціономічної сфери у межах проектної діяльності / О.О. Біла // Наукові записки. Серія «Педагогічні науки» : зб. наук. праць. – Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В.Винниченка, 2012. – Вип. 103. – С. 64–71.
2. Біла О.О. Проектна діяльність майбутніх фахівців соціономічної сфери як ресурс їх духовного збагачення у поліетнічному освітньому середовищі / О.О. Біла // Нові технології навчання : наук.-метод. зб. / Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОНмолодьспорту України, Академія міжнародного співробітництва по креативній педагогіці: У 2-х ч. – Київ–Вінниця, 2012. – Вип. 73. – Ч. І. – С. 28–33.
3. Біла О.О. Деякі аспекти підготовки майбутніх фахівців соціономічної сфери до оргпроектування добровільних дитячих і молодіжних об’єднань / О.О. Біла // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи : зб. наук. праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / гол. ред.: Н.С. Побірченко. – Умань: ПП Жовтий О.О., 2012. – Вип. 43. – Ч. 2. – С. 8–13.
4. Біла О.О. Характеристика змобілізованості майбутнього фахівця соціономічної сфери в проектній діяльності (конструктивні педагогічні підходи) / О.О. Біла // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» : зб. наук. праць. – Переяслав-Хмельницький, 2012. – Вип. 27. – С. 30–37.
5. Біла О.О. Про особливості організації самостійної проектної діяльності майбутніх фахівців соціономічної сфери в інноваційній вищій школі / О.О. Біла // Наука і освіта : наук.-практ. журнал ПНЦ АПН України. – 2012. – № 8 / CVIX. – С. 21–23.
6. Біла О.О. Застосування інтерактивних методів навчання у професійній підготовці майбутніх фахівців соціономічної сфери до проектної діяльності / О.О. Біла // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. – Умань : ПП Жовтий О.О., 2012. – Ч. 4. – С. 18–23.
7. Біла О.О. Мобілізаційні функції майбутніх фахівців соціономічного профілю у сфері соціально-педагогічного проектування / О.О. Біла // Наукові записки НДУ. Серія «Психолого-педагогічні науки» / Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя; за заг. ред. проф. Є.І. Коваленко. – Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2012. – № 6. – С. 23–29.
8. Біла О.О. Освіта по-турецьки – це звучить гордо / О.О. Біла // Завуч. – 2012. – № 18 (492). – С. 22–26.
9. Біла О.О. Утілення соціальних гарантій у системі управління освітою в Туреччині / О.О. Біла // Завуч. – 2012. – № 23 (497). – С.19–20.
10. Белая Е.А. Некоторые аспекты внедрения менеджерами кадровых организаций сетевых и социальных проектов / Е.А. Белая, С.В. Белый // Морское обозрение. – 2012. – № 4 (48). – С. 11–12.
11. Біла О.О. Проектування професійної діяльності майбутніх фахівців соціономічної сфери з батьками у контексті дитиноцентрованої педагогіки (друга пол. ХХ ст. – поч. ХХІ ст.) / О.О. Біла // Виховання, освіта, менеджмент, філософія, право: історичний аспект : IV міжвуз. науково-практ. конф. студ. та мол. учених. – Ялта : РВВ РВНЗ КГУ, 2012. – С. 26–29.
12. Біла О.О. Професійна підготовка студентів до застосування методів артпедагогіки й арттерапевтичних методик у проектній діяльності / О.О. Біла // Естетичне виховання дітей і молоді: теорія, практика, перспективи розвитку : всеукр. науково-практ. конф. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2012. – С. 398–401.
13. Біла О.О. Проектування стратегії етнотолерантного виховання дітей і молоді в умовах полікультурного освітнього середовища / О.О. Біла // Гірська школа Українських Карпат. – Івано-Франківськ : ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», 2013. – № 8–9. – С. 187–188.
14. Біла О.О. Європейські та світові тенденції підготовки майбутніх фахівців соціономічної сфери до проектування професійної діяльності / О.О. Біла // Knowledge, education, law, management, nauka, oswiata, pravo, zarzadzanie. – Szkola Informatyki i Umiejetnosci: Fundacja «Nauka i Oswiata Bez Granic», 2013. – № 2 (1). – Сzerwiec 1. – S. 7–15.
15. Белая Е.А. Ресурсы субъектного подхода в обучении будущих специалистов социономической сферы проектированию профессиональной деятельности / Белая Е.А. // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия «Педагогика, психология». – 2013. – № 2 (13). – С. 47–50.
16. Белая Е.А. Комплексный подход в подготовке будущих специалистов социономического профиля к проектированию профессиональной деятельности / Белая Е.А. // Journal of Danubian Studies and Research. – 2013. – Vol. 3, no. 2. – Р. 357–363.
17. Белая Е.А. Акмеологические основания построения модели методического сервиса для специалистов социономического профиля / Белая Е.А. // Акмеология 2013. Методологические и методические проблемы / под ред. Н.В. Кузьминой, Е.Н. – СПб. : НУ «Центр стратегических исследований», 2013. – Вып. 21. – С. 17–22.
18. Белая Е.А. Педагогические принципы подготовки будущих специалистов социономической сферы к проектированию профессиональной деятельности / Е.А. Белая // Revista «Psihologie. Pedagogie special?. Asisten?a social?». – Chi?in?u: Editura Universit??ii Pedagogice de Stat «Ion Creang?». – 2013. – Nr. 3 (32). – P. 69–76.
19. Біла О.О. Впровадження організаційного проекту школи лідерства «Ми – майбутнє» в умовах вищих навчальних закладів / О.О. Біла // Актуальні дослідження в соціальній сфері : міжнар. науково-практ. конф. / О.О. Біла, Ю.А. Горщенко. – Одеса : Видавець Букаєв В.В., 2013. – С. 187–188.
20. Біла О.О. Підготовка майбутніх фахівців соціономічного профілю до проектування професійної діяльності у сфері соціального захисту дітей / О.О. Біла // Становлення особистості професіонала: перспективи й розвиток : ІІ-а міжнар. наук.-практ. конф. – Одеса : Видавець Букаєв В.В., 2013. – С. 18–21.
21. Біла О.О. Модель методичного сервісу для майбутніх соціономістів-проектантів / О.О. Біла // Вища школа: інтеграція і співробітництво освітніх систем : міжнар. науково-практ. конф. – Черкаси: ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2013. – С. 44–46.
22. Біла О.О. До питання про філософське осмислення парадигм соціальної педагогіки
/ О.О. Біла // Проблемы современного педагогического образования. Сер.: Педагогика и психология. – Сб. статей: – Ялта: РИО КГУ, 2014. – Вып. 46. – Ч. 4. – С. 28-35.
-
Організаційна робота.
Організація профорієнтаційної роботи з випускниками загальноосвітньої школи №26 (м. Одеса); організації Всеукр. наук.-практ. конференції «Студентські соціальні ініціативи: реалії та перспективи» (23 квітня 2014 року, Одеса)
Підвищення кваліфікації.
Навчання на курсах, участь у літніх школах тощо
1. Участь в роботі Літньої школи з громадянської освіти за програмою Літні семінари “Партнери в освіті” (РіЕ-SI) (програма Бюро у справах освіти та культури Державного департаменту США, що адмініструється в Україні організацією Американські Ради з міжнародної освіти ACTR/ACCHLS (American Councils) за підтримки МОН України), в МДЦ “Артек”, 2005 рік.
2. Навчання за програмою проекту “Навчання тренерів для проведення занять з профілактики СНІДу для шкіл міста Одеси” при Благодійному Фонді “Баварський дім, Одеса” (сертифікат тренера для проведення занять за програмою профілактики СНІДу у школах та організаціях, 2005 рік).
3. Навчання за програмою “Intel. Навчання для майбутнього” в Південноукраїнському державному педагогічному університеті (сертифікований тренер курсу за програмою “Intel. Навчання для майбутнього” (№PDPU 20 PT), 2005 рік).
4. Навчання за програмою навчального семінару “Консультування з питань шлюбно-сімейних відносин” доктора філософії, ліцензованого професійного консультанта Центру завітного консультування і освіти Samford University Extension School Л. Хейгуда (Алабама, США) (сертифікований консультант з питань шлюбно-сімейних відносин (№BCC #5810, 2006 рік),
5. Навчання за програмою навчального семінару “Консультаційна допомога у відношеннях дорослих і дітей: курс для психологів, пасторів, лікарів і всіх тих, хто проводить роботу з сім’ями” доктора філософії, ліцензованого професійного консультанта Л. Хейгуда (Алабама, США) на базі Одеського християнського гуманітарно-економічного відкритого університету (сертифікований консультант з надання допомоги у відношеннях дорослих і дітей (№BCC #5810, 2007 рік).
6. Участь в програмі обмінів “Відкритий світ” (Open World), що здійснюється Центром лідерства “Відкритий світ” (Центр) при бібліотеці Конгресу США та адмініструється організацією Американські Ради з міжнародної освіти (ACTR/ACCELS (American Councils), 2008 рік).
7. Навчання за программою «Ефективне використання загальної системи Доброчин» при міському БФ «Молода громада» (м. Одеса, 2010 р.).
8. Участь в освітній програмі роботи делегації викладачів за підтримки Міжнародної громадської організації Платформа «Діалог-Євразія» (м. Стамбул, Туреччина, 2009 р.).
9. Підвищення кваліфікації у Південному науковому центрі (м. Одеса, 2013).
III. Особливі доcягнення.
-
Керівництво проблемними группами
Керівництво та координація роботи проектної команди ініціативних майбутніх соціальних педагогів для втілення локальної благодійної діяльності в освітніх закладах, соціальних службах Одещини у рамках кафедрального соціально-педагогічного проекту “Мобілізація студентської молоді на розвиток і підтримку соціально-педагогічних ініціатив в Одеському регіоні”.