З 27 по 31 серпня у місті Одеса на базі Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського відбувся навчальний семінар з арт-терапії та конфліктології "Педагогічно-терапевтична робота з дітьми і підлітками, травмованими війною" з провідними фахівцями товариства stART-international e.V.з (Німеччина) для 120 волонтерів, психологів та педагогів.
Організовано цей захід у рамках проекту «Подолання психотравми та профілактика ПТСР у дітей та підлітків заради майбутнього України» Товариством «Європа без кордонів» у співпраці з «Асоціацією арт-терапевтів України» та ГО «Реабілітаційний центр Святого Павла» за підтримки Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH та за дорученням уряду Німеччини.
Серед фахівців: Франческо Цоккарато (магістр міжкультурної комунікації, магістр економіки та міжнародної політики, з 2008 року – робота з біженцями в рамках проєкту stART, відповідальний за програми закордоном; Сюзанна Єндрейчек (шкільний педагог зі стажем більше 25 років, викладач у різних освітніх закладах, математик, евритміст); Кароліна Глас (дошкільний педагог зі стажем більше 30 років, викладач, зокрема у закордонних навчальних закладах); Уве Мьолльнітц (науковець в області економіки та політології, магістр медіації, медіатор, коуч) та інші.
{gallery}/09_2017/implement/image1.jpg{/gallery}
Лише в тренінгу в Одесі серед інших прийняв участь відомий фахівець, автор оригінальної методики аналізу конфліктів та багатьох книг з менеджменту конфлікту професор Фрідріх Гласл.
Мета проекту – імплементація в освітню та терапевтичну практику методів інтегрально-педагогічної терапії мистецтвом з метою подолання психотравми у дітей та підлітків, які стали жертвами війни в Україні. Ці форми арт-терапії можна застосовувати у великих групах, а деякі з методик не потребують для використання фахових знань з психології та психіатрії, що є перевагою для подолання наслідків ситуації в Україні.
З самого початку роботи з німецькою педантичністю всі українські учасники випадковим чином були розділені на 4 групи за напрямками: арт-терапія, ритмотерапія - терапія через тіло і рухи (гру), театральна терапія (казки і театралізація) та медіація конфліктів. У ці групи учасник потрапляв до кожного тренеру 3 рази. Крім того, була можливість вибрати групу для поглиблення знань та навичок в одному напрямку. В рамках групи за вибором проведено 4 заняття. В кінці групи представляли результати своєї роботи.
Тренери вели зустрічі на своїй іноземній мові, але зрозуміти їх було легко, бо всі мали для цього велике бажання, щире серце та багато з учасників вже достатній схожий досвід роботи з арт-терапії. Всіх об`єднували неймовірні емоції та захоплююча діяльність. Було неважливо з яких хто країн чи міст , бо всі насправді мають схожі казки, ігри, спільні цінності, а головне - спільну мету, допомагати тим, хто потребує підтримки та піклування. Це була велика нагода познайомитися з надзвичайними людьми, які присвячують своє життя допомозі іншим.
{gallery}/09_2017/implement/image3.jpg{/gallery}
Швидко пролетіли п'ять днів навчання в Одесі. Гостинно приймав учасників Соціально-гуманітарний факультет Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д.Ушинського. Харизматичні, дивовижні, захоплюючі, професійні тренери ділились з нашими психологами досвідом, знаннями, вміннями, які стануть в подальшій практиці величезним ресурсом. В голові залишилися мелодії з нашіх разноманітних розминок та чарівний голос Валески. Запам’яталися вправи та обличча Каролін. Запах фарб та яскраві малюнки в класі чарівниць Урсули та Діани досі бентежать уяву. Перед очами картини, що ми створювали на чорних полотнах, фантазували й оберігали нашу маленьку птаху в грозу.
{gallery}/09_2017/implement/image4.jpg{/gallery}
Слова подяки всім колегам з Німеччини, Австрії, Італії, Шотландії. Ці скромні закордонні колеги завжди щиро посміхалися нам, навід після довгих трудових днів, не зважаючи на нашу деяку неорганізованість та схильність все піддавати сумніву. Дякуємо за відкритість і готовність ділитись досвідом, чуйність, увагу, тактовність, за атмосферу довіри і безпеки.
Спасибі друзям, спасибі колегам, спасибі всім-всім учасникам проекту! Це було тепло, це було високопрофесійно, це було щиро, це було ресурсно, це було незабутньо!
Всі учасники тренінгу отримали сертифікати.
{gallery}/09_2017/implement/image5.jpg{/gallery}
P.S. А що далі?
За результатами навчання 30 учасників отримають матеріали для практичних занять з арт-терапії із дітьми на місцях за методиками тренінгу. 15 найкращих учасників проекту будуть запрошені до участі в фінальному симпозіумі в Києві, який буде організовано за участю фахівців з Німеччини. Учасники фінальної зустрічі будуть визначені на підставі конкурсу статей учасників тренінгу, в яких буде проведений аналіз досвіду використання методик у роботі з дітьми та перспективи їх імплементації у педагогічну та терапевтичну практику України. Найкращі статті будуть видані у збірнику наукових статей «Простір арт-терапії». Учасники отримають доступ до відео-записів тренінгів та симпозіуму, які будуть розміщені в закритій групі проекту в мережі Facebook.
Учасниця роботи Поспелова Ірина Донатасівна.