Богданова Інна Михайлівна – завідувач кафедри соціальної педагогіки, психології та педагогічних інновацій доктор педагогічних наук, професор.
Викладає дисципліни:
«Соціальна педагогіка»,
«Соціальна психологія»,
«Актуальні проблеми соціальної педагогіки
Здійснює керівництво написання дисертаційних досліджень. Серед захищених найцікавіших праць останніх років можна відзначити такі:
-
ДОН ОЛЬГА МИКОЛАЇВНА захистила кандидатську дисертацію у 2000 році на тему: «Вибір і поєднання методів навчання вчителями предметів природничо-математичного циклу» із спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти.
-
МАКОЄД НАТАЛЯ ОЛЕКСІЇВНА захистила кандидатську дисертацію у 2002 році на тему: «Формування у майбутніх інженерів умінь перекладу фахових текстів із застосуванням комп’ютерних технологій» із спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти.
-
МЕДВЄДЄВА АНАСТАСІЯ СЕРГІЇВНА захистила кандидатську дисертацію у 2003 році на тему: «Підготовка майбутніх учителів до структурування навчальної інформації у дидактичному процесі загальноосвітньої школи (на матеріалі математики і фізики)» із спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти.
-
ЧЕРНІКОВА ОЛЕНА ВАСИЛІВНА захистила кандидатську дисертацію у 2004 році на тему: «Підготовка майбутніх учителів біології до формування екологічної культури старшокласників» із спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти.
-
МЕЛЬНИЧЕНКО ГАЛИНА ВОЛОДИМИРІВНА захистила кандидатську дисертацію у 2004 році на тему: «Педагогічні засади модульної технології навчання у формуванні професійної компетентності майбутніх учителів англійської мови і літератури» із спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти.
-
ГУРІН РУСЛАН СЕРГІЙОВИЧ захистив кандидатську дисертацію у 2005 році на тему: «Підготовка майбутнього вчителя гуманітарного профілю до застосування нових інформаційних технологій у навчальному процесі загальноосвітньої школи» із спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти.
-
КОВАЛІВ ЖАННА ВОЛОДИМИРІВНА захистила кандидатську дисертацію у 2005 році на тему: «ФОРМУВАННЯ ІНДИВІДУАЛЬНОГО СТИЛЮ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ГУМАНІТАРНИХ ДИСЦИПЛІ» із спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти.
-
БОДНАР ЛІЛІЯ ВАСИЛІВНА захистила кандидатську дисертацію у 2006 році на тему: «Професійна підготовка соціальних педагогів із застосуванням електронних засобів навчання» із спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти.
-
ЧУБУК РУСЛАН ВАЛЕНТИНОВИЧ захистив кандидатську дисертацію у 2008 році на тему: «Підготовка майбутніх соціальних педагогів до роботи із студентською молоддю» із спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти.
-
ТЮРІКОВА ОЛЕНА МИКОЛАЄВНА захистила кандидатську дисертацію у 2008 році на тему: «Підготовка вчителів образотворчого мистецтва до професійної діяльності в умовах культуро творчого середовища загальноосвітньої школи» із спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти.
-
ЛОБОДА ЮЛІЯ ГЕННАДІЇВНА захистила кандидатську дисертацію у 2010 році на тему: «Педагогічні умови використання комп’ютерно-інтегрованих технологій у процесі підготовки майбутніх інженерів» із спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти.
-
МІЛОВА МАРГАРИТА МИКОЛАЇВНА захистила кандидатську дисертацію у 2011 році на тему: «Підготовка майбутніх учителів гуманітарного профілю до педагогічної імпровізації у професійній діяльності» із спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти.
-
Оськіна Наталія Олександрівна захистила захистила кандидатську дисертацію у 2011 році на тему: «Підготовка магістрантів педагогічних університетів до організації кредитно- модульного навчання» із спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти.
-
Ємельянова Дар’я Володимирівна захистила кандидатську дисертацію у 2011 році на тему: «Формування готовності майбутніх учителів гуманітарних дисциплін до самостійної роботи в умовах кредитно-модульного навчання» із спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти.
Аспірантки, які пройшли попереднє обговорення на методологічному семінарі і підготовлені до захисту у спеціалізованій раді Луганського національного університету на тему:
1. БОКСГОРН В.В. - «Формування професійної креативності майбутніх соціальних педагогів» із спеціальності 13.00.05 – соціальна педагогіка;
2. ВІЦУКАЄВА К.М. - «Підготовка майбутніх соціальних педагогів як суб’єктів професійної діяльності» » із спеціальності 13.00.05 – соціальна педагогіка.
Звіт про науково-дослідну роботу, що здійснювалася упродовж 2012-2014 н.р.
Дослідження виконувалося згідно з науковою темою кафедри «Теорія і практика інноватизація підготовки фахівців соціономічної сфери» (0111U009906), що входить до тематичного плану науково-дослідної роботи Державного закладу «Південноукраїнський національний університет імені К.Д.Ушинського», досліджувалася проблема: «Теоретико-методичні засади формування особистості фахівців соціономічної сфери».
Актуальність дослідження. Сьогодення характеризується інноваційними процесами, які з розвитком інформаційних, комп’ютерних та інших технологій стають постійними супутниками людини у сфері суспільного життя взагалі та сфері освіти зокрема. Інновації суттєво впливають на якість розв’язання освітніх проблем та сприяють постійному оновленню компонентів сучасної освітньої системи.
Своєчасно виникало питання про уніфікацію систем освіти і розробку стандарту вищої освіти всіх країн Заходу, що призвело до створення спільних принципів організації навчального процесу: індивідуалізації навчання, його циклічності, безперервності, забезпечення розвитку творчої діяльності майбутніх фахівців тощо. Таким чином, майбутній фахівець стає активним суб'єктом навчання на протязі всього життя, який самостійно оволодіває новими знаннями, пошуком нової інформації для задоволення власних потреб, вибирає види і темп навчання та несе повну відповідальність за якість засвоєних знань й пристосування їх до нових реалій життя. Досвід розвинутих країн світу та, власне, вітчизняний показує, що незважаючи на різноманітність традицій та характер освіти в кожній з них, існують однакові проблеми в інноваційній підготовці майбутніх фахівців, які вимагають пріоритетних змін у формуванні професіоналів нової формації, а саме: творчих, здатних до сприйняття та освоєння нових ідей, готових до роботи в середовищі взаємодії різних культур з його зростаючою мобільністю та демократизмом, спроможних не тільки накопичувати інформацію, а й володіти можливістю її генерувати, впроваджувати, змінювати та поширювати .
Тема виконавця: Теоретико - методичні засади інноваційної підготовки фахівців соціономічної сфери в системі вищого закладу освіти.
Мета роботи: Обґрунтування концепції та моделі інноваційної підготовки фахівців соціономічної сфери в системі вищого закладу освіти.
Завдання дослідження:
-
виявлення сукупності методологічних підходів, що забезпечують інноваційну підготовку майбутніх фахівців соціономічної сфери в системі вищого закладу освіти;
-
виявлення сукупності технологічних підходів, що сприяють формуванню соціономічних знань, умінь та навичок студентів щодо професійної діяльності та специфіки їх п
Колбіна Людмила Анатоліївна – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціальної педагогіки, психології і педагогічних інновацій.
На кафедрі соціальної педагогіки, психології і педагогічних інновацій читає дисципліни: «Соціалізація особистості», «Теорія та історія соціального виховання», «Етнопедагогіка», «Методи роботи з дитячими та молодіжними організаціями», «Менеджмент соціальної роботи», «Формування здорового способу життя», «Психолого-педагогічна терапія», «Організація і методика соціально-педагогічного тренінгу», «Педагогічна інноватика».
Керує курсовими, дипломними та магістерськими роботами. Серед найцікавіших праць останніх років можна визначити такі: «Формування соціально-ціннісних установок у дітей молодшого шкільного віку» Байраш Я., «Соціально-педагогічна робота щодо формування здорового способу життя у підлітків» Харчук Н., «Соціально-педагогічна корекція відхиляючої поведінки підлітків» Матюшевська Ж., «Вплив соціальної реклами на студентську молодь» Марченко О., «Соціально-педагогічні чинники попередження сором’язливості підлітків» Пасічник О., «Соціально-педагогічна робота щодо попередження конфліктів у підлітків» Харчук Н., «Роль родинних традицій у соціальному вихованні школярів» Гречанлі Т., «Виявлення соціально-педагогічного потенціалу дитячих громадських організацій України» Калєнчук І,. «Соціально-педагогічна робота з дітьми з особливими потребами засобами арт-терапії» Марченко О., «Підготовка майбутніх соціальних педагогів до волонтерської діяльності з невиліковно хворими людьми» Самойленко Н., Коль О. «Соціальна адаптація ліворуких першокласників», Синюк О. «Соціально-педагогічна адаптація прийомних дітей в ході соціального супроводження», Калєнчук І. «Соціально-педагогічна профілактика синдрому емоційного вигорання педагогів»
Методична робота. За період роботи в ПНПУ імені К.Д. Ушинського було видано Менеджмент соціальної роботи // Методичні рекомендації. – Одеса: ПНПУ імені К. Д. Ушинського, 2011. – 80 с.; Теорія та методика роботи з дитячими та молодіжними організаціями України // Методичні рекомендації. – Одеса: ПНПУ імені К. Д. Ушинського, 2011. – 56 с.
Наукова робота. Тема дисертаційної роботи «Підготовка майбутніх учителів початкової школи до формування соціально-ціннісних орієнтацій у дітей молодшого шкільного віку». На даному етапі наукова діяльність спрямована на пошуково-дослідницьку діяльність студентів гуманітарного профілю, що і відображено у методичних рекомендаціях: Менеджмент соціальної роботи; Теорія та методика роботи з дитячими та молодіжними організаціями України. Здійснюється керування науково-дослідною роботою студентів, що відображено в наукових публікаціях з ними: «Формування здорового способу життя у підлітків за допомогою тренінгових методів» «Соціально-педагогічна корекція у тривожних дітей молодшого шкільного віку засобами ігрової терапії», «Формування ціннісного відношення у молодших школярів у взаємодії з однолітками» «Діагностико-профілактична робота з підлітками з адиктивною поведінкою», «Соціально-педагогічна робота щодо попередження конфліктів у підлітків», «Жіноче лідерство в системі недержавного сектору суспільства», «Дослідження прояву педагогічної інтуїції у майбутніх педагогів», «Підготовка майбутніх соціальних педагогів до роботи в хоспісі з невиліковно хворими людьми», «Соціальна адаптація ліворуких першокласників», «Соціально-педагогічна адаптація прийомних дітей в ході соціального супроводження», «Соціально-педагогічна профілактика синдрому емоційного вигорання педагогів» тощо.
Колбіна Л.А. є автором таких опублікованих наукових праць:
Соціально-ціннісні орієнтації у дітей молодшого шкільного віку// Науковий вісник ПДПУ ім. К.Д. Ушинського: зб. наук. праць. - Одеса, 2003.– №3-4. - С. 197-202. Професійно-педагогічні соціально-ціннісні орієнтації вчителя початкових класів // Динаміка наукових досліджень 2003 :матеріали ІІ міжнародної науково-практичної конференції (20-27 жовтня 2003 р.). Том 30 – Педагогіка. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. - С. 49-50. Ціннісні орієнтації як складова професійної спрямованості майбутніх учителів початкових класів // К.Д. Ушинський і сучасність: пріоритетні напрямки розвитку професійної освіти: матеріали міжнародної науково-практичної конференції (21-22 жовтня 2004 р.). Т.1. – Одеса: ПДПУ ім. К.Д. Ушинського, 2004. - С. 215-218. Феноменологія соціально-ціннісних орієнтацій у професійній діяльності педагогів // Наука і освіта. – №3-4. - Одеса, 2006. – С. 101-104. Соціально-ціннісні орієнтації студентської молоді // Студентські ініціативи: реалії і перспективи: матеріали міжвузівської науково-практичної конференції студентів та молодих науковців (20 квітня 2007 р.). – Одеса: ПДПУ ім. К.Д. Ушинського, 2007. С. 14-16. Особливості формування соціально-ціннісних орієнтацій у майбутніх учителів початкових класів у процесі їх професійної підготовки // Проблеми сучасної педагогічної освіти зб. наук. праць. - Сер.: Педагогіка і психологія. – Вип..13. Ч.2. – Ялта: РВВ КГУ, 2007. С.103-110. Сутність та структура підготовки майбутніх учителів початкової школи до формування соціально-ціннісних орієнтацій у молодших школярів // Студентські соціальні ініціативи: реалії та перспективи: матеріали міжвузівської науково-практичної конференції студентів та молодих науковців (10 квітня 2008 р.). – Одеса, ПДПУ ім.. К.Д. Ушинського, 2008 – С.65-69. Забезпечення домінування соціально-ціннісного мотиву у мотиваційно-настановчій педагогічній діяльності // Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. – Серія «Психолого-педагогічні науки». – Вип. №6. – Частина 1. – Ніжин, 2009. – С. 67-71. Обізнаність студентів щодо особливостей формування соціально-ціннісних орієнтацій у молодших школярів // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 17. Теорія і практика навчання та виховання: зб. наук. пр. – Вип. 16. – К., 2011. – С. 158-169. Залучення студентів до діяльності з оцінювання та самооцінювання власної підготовки щодо формування соціально-ціннісних орієнтацій у молодших школярів // Науковий вісник ПНПУ імені К.Д. Ушинського: зб. наук. праць. – №5-6. – Одеса, 2011. – С. 28-34. Емоційна насиченість навчально-виховної роботи, спрямованої на опанування майбутніми вчителями початкової школи умінь і навичок щодо формування соціально-ціннісних орієнтацій молодших школярів // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Теорія і практика навчання та виховання: зб. наук. пр. – Випуск 26. – К., 2011. – С. 88-92. Соціально-педагогічний потенціал дитячих громадських організацій України // Науковий вісник ПНПУ імені К.Д. Ушинського: зб. наук. праць. – Спецвипуск. – Одеса, 2014. – С. 384-394. Kolbina Ludmila Anatoliivna Socio-pedagogical precautions of the first-form pupils’exclusion by means or a fairytale therapy Ph.D., Associate Professor, Department of Sosial Pedagogy, Psychological and Pedagogical Innovations. South Ukraine National Psychological University named after K.D. Ushynsky. Odessa, Ukraine / Modern tendencies in the pedagogical science of Ukraine and Israel: the way to integration. This international yearbook, as a periodical, uncludes the scientific papers of Israeli and Ukrainian scholars on the problems of contemporary psychological and pedagogical sciences. Ariel. Issue №5. – Ariel University Center of Samaria. – Ariel Israel 2014. – C. 159-164.
Організаційна робота. Приймає участь у профорієнтаційній роботі.
рояву у майбутній професійній діяльності;
-
визначення компонентів моделі інноваційної підготовки майбутніх фахівців та діагностування рівнів успішності підготовки з урахуванням рівнів мобілізаційної готовності в процесі підготовки до професійної діяльності.
Предмет дослідження – процес формування особистостей майбутніх фахівців соціономічної сфери.
Гіпотеза дослідження – процес формування майбутніх фахівців соціономічної сфери буде більш ефективним, якщо зміст їх підготовки забезпечується такими обставинами як от: розвиток властивостей особистостей, що сприяють формуванню професійної майстерності; супровід та підтримка навчально-пізнавальної діяльності майбутніх фахівців завдяки впровадженню нових методів, прийомів та форм організації навчання; поповненням навчальних дисциплін за всіма освітнього-кваліфікаційними рівнями теоретико - методичними розробками щодо формування особистісної змобілізованості майбутніх фахівців.
Базою дослідження виступив Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського», студенти У – го курсу та магістри факультету початкового навчання, студенти І-YI курсів спеціальності «соціальна педагогіка», освітньо-кваліфікаційних рівнів «бакалавр».»спеціаліст», «магістр».
Фактично зроблено
1. З’ясовано наступні компоненти інноваційної підготовки майбутніх фахівців соціономічної сфери.
Перед нами постало завдання розробити шляхи інноватизації підготовки майбутніх фахівців соціально-педагогічної сфери, тому ми зосередили свою увагу, перш за все, на розробці системи, до складу якої увійшли три взаємопов’язані компоненти: загальноосвітня підготовка соціальних педагогів, спеціальна професійна та особистісна. Для реалізації кожного із запропонованих компонентів підготовки ми прийняли за основу концепцію, провідна ідея якої закладена у положенні, що людина живе і діє в умовно прийнятих трьох важливих взаємозв'язаних сферах, а саме: планетарній або ноосфері, в якій вона проявляється як істота планетарного масштабу, що забезпечує гармонію між всесвітом і собою; соціальній або соціосфері у якій вона характеризується як істота соціуму і досягає гармонії в системі різних громадських стосунків; психічній або психосфері, в якій вона проявляє закладені природою сили, задатки, здібності і свою індивідуальність з метою досягнення гармонії самим з собою.
2. Відтак, ми припустили, що для забезпечення життєдіяльності в трьох вище названих сферах і досягнення гармонії в кожній з них майбутнім фахівцям пропонуються різні способи створення адекватної взаємодії з довкіллям взагалі і з учасниками педагогічного процесу зокрема, тому реалізуємо відповідні три взаємопов’язані концепти: методологічний, теоретичний, технологічний.
3. Розроблено та впроваджено в теорію і практику підготовки майбутніх фахівців соціономічної сфери навчальний посібник «Особистісна змобілізованість майбутнього вчителя як предмет психолого-педагогічних досліджень», до складу якого увійшов комплекс теоретичних положень та завдань для розвитку самостійної пізнавальної діяльності та інтелектуальної активності, які знайшли свою реалізацію у навчальних курсах «Організація і управління навчально-виховним процесом у ВНЗ», «Соціальна педагогіка», «Актуальні проблеми соціальної педагогіки». Застосовується кредитно-модульна технологія навчання за рахунок впровадження означених курсів та має місце залучення студентів до соціально - активної педагогічної практики, в тому числі в межах „Студентської соціальної служби”, а також використовується індивідуально-диференційований підхід до організації самостійної діяльності студентів за рахунок завдань різного рівня пізнавальної та інтелектуальної активності.
Матеріали проведених досліджень висвітлено у навчальному посібнику, статтях, тезах доповіді.
Богданова І.М. Актуальність вивчення німецького досвіду підготовки соціальних педагогів до захисту прав дитини//Сборник научных докладов «Наука и образование ХХІ века: Теория, практика, инновации».(29.11.2013 – 30.11.2013) – Opole: Warszawa: Wydawca: Sp.z o.o. “Diamond trading tour”, 2013. - С.99- 101
Богданова І.М. Аналіз особливостей процесу інноватизації підготовки майбутніх соціальних педагогів//Сборник научных докладов «Актуальні проблеми сучасної дошкільної та вищої освіти». (29.10.2014 – 30.10.2014). -. Warszawa: Wydawca: Sp.z o.o. “Diamond trading tour”, 2014. - С.105- 107
Богданова І.М. Аналіз особливостей процесу інноватизації підготовки майбутніх соціальних педагогів//Наука і освіта. - № 10. - Одеса: ПНПУ ім..К.Д. Ушинського, 2014. – С. 30-33.
Богданова І.М. Педагогічна енергетика як невід’ємна складова педагогічної взаємодії//Матеріали міжнародної науково-методичної конференції «Теорія та практика управління педагогічним процесом». Одеса: Атлант, ВОІ СОГУ, 2014.- С.28-32
Богданова І.М. Мобілізаційна готовність особистості майбутнього вчителя у структурі педагогічного професіоналізму.//Современные тенденции в педагогической науке Украины и Израиля: путь к интенрации (6-7 ноября 2014 )-№ 5. –Ariel, Israel,2014.- С.46-51.
Участь у конференціях
Міжнародна науково-практична конференція «Сучасні тенденції в педагогічній науці України та Ізраїлю: шлях до інтеграції». – Одеса, 6-7 листопада, 2014 р.
Міжнародна науково-практична конференція, присвячена 75-річчю з дня народження та 55 річчю професійної діяльності академіка Богуш А.М. «Актуальні проблеми сучасної дошкільної та вищої освіти».-Одеса 30-25 жовтня 2014 року.
Міжнародна науково-методична конференція «Теорія та практика управління педагогічним процесом», – Одеса , 19-21 червня 2014 р..
Керівництво науковою роботою здобувачів, аспірантів та студентів
1. Захист аспірантки О.В. Прохорової дисертаційного дослідження, поданого на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук на тему: «Підготовка магістрантів педагогічних університетів до науково-дослідної діяльності » (29 вересня 2014р.).
2 Захист аспірантки В.І. Леонової дисертаційного дослідження, поданого на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук на тему: «Підготовка майбутніх соціальних педагогів до роботи у закладах соціального захисту дітей » (29 жовтня 2014 р.).
3. Захист аспірантки Л.В. Першиної дисертаційного дослідження, поданого на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук на тему: «Формування професійної майстерності у майбутніх викладач вищих педагогічних навчальних закладів» (16 квітня 2014 р,).
4. Захист докторантки О.О. Білої дисертаційного дослідження, поданого на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук на тему: « Теорія і методика підготовки майбутніх фахівців соціономічної сфери до проектування професійної діяльності» (15 квітня 2014 р.) .
4.Стаття студентки Михайляк Г.А. на тему «Спільності розбіжності в системі підготовки майбутніх учителів початкової школи в Англії та в Україні» //Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Студентські соціальні ініціативи: реалії і перспективи» , Одеса, 23 квітня 2014, -Одеса: видавець Букаєв ВадимВікторович, 2014 .- С.171-178.
4. Стаття студентки Бруквач О.В. «Етика взаємин вчителя і учнів початкових класів». //Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Студентські соціальні ініціативи: реалії і перспективи» , Одеса, 23 квітня 2014, -Одеса: видавець Букаєв ВадимВікторович, 2014 - С.203-208.
Рецензування та опанування наукових праць
-
Опанування докторських дисертацій -0.
-
Опанування кандидатських дисертацій -2.
-
Відгуки на докторські дисертації – 3.
-
Відгуки на кандидатські дисертації – 3.
-
Відгуки на автореферати докторських дисертацій – 3.
-
Відгуки на автореферати кандидатських дисертацій –3.
-
Рецензування навчально-методичних посібників – 3.
Участь у редакційних колегіях
Член редакційної колегії фахового журналу: 1)“Наука і освіта”;2) „Наукового вісника ПДПУ імені К.Д. Ушинського”
Участь у спеціалізованій раді
Член спеціалізованої вченої ради Д 41.053.01 при Південноукраїнському національному педагогічному університеті імені К.Д. Ушинського (3 засідання).